Wcześniej przyglądaliśmy się temu, jak można radzić sobie z negatywną oceną samych siebie. Przeciwstawienie się negatywnym rzeczom, które mówisz sobie o sobie, jest jedną ze ścieżek do pokonania niskiej samooceny. Inną ścieżką jest wzmacnianie zrównoważonego postrzegania samego siebie. Mam na myśli zauważanie i przyznawanie sobie prawa do posiadania pozytywnych cech, a także zachowywanie się jak osoba, która takie pozytywne cechy posiada i ma prawo do szczęścia i zabawy. Poniżej przyjrzymy się temu, co możesz zrobić, by wzmocnić Twoją samoocenę.
Skupienie na pozytywnym Ja
Szybko zapisz kilka swoich pozytywnych cech poniżej, a następnie przeczytaj je na głos.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Jak proste było to zadanie? Wielu osobom takie określenia nie przychodzą do głowy łatwo. To dlatego, że kiedy masz niską samoocenę, masz tendencję do zauważania negatywnych rzeczy, które potwierdzają Twój negatywny obraz samego siebie. Rzadko zwracasz uwagę na pozytywne zachowania, pozytywne cechy, pozytywne rezultaty czy pozytywne słowa od innych. Takie podejście sprawia, że ciężko Ci przywołać pozytywną część siebie, ponieważ jej nie zauważasz. Inni ludzie mogą z większą łatwością przywoływać pozytywy o sobie, mając jednocześnie problem z rozmawianiem, myśleniem i pisaniem o pozytywnych cechach. Uznając to za zarozumiałe, arogancie lub nie na miejscu.
Jeżeli jakakolwiek część ze sposobu myślenia opisanego powyżej odnosi się do Ciebie, warto byś podszedł do tego tekstu z otwartością. Zostaniesz poproszony o zauważanie pozytywnych cech, które często ignorujesz i przyznawanie ich. Pamiętaj, że przez większość czasu skupiasz się na tym co negatywne i dobrze się czujesz rozmyślając o negatywach. Zapytaj siebie czy to sprawiedliwe. Przyglądając się pozytywnym cechom przywracasz do równowagi skalę oceny samego siebie. Od jakiegoś czasu te skale oceny były wytrącone z równowagi. Przesunięte w kierunku ocen negatywnych.
Kronika Pozytywnych Cech
Od czego w takim razie zacząć? Kiedy zauważamy coś, co jest dla nas naprawdę istotne i chcemy to zapamiętać, to co robimy, by pomóc sobie pamiętać? Zapisujemy, robimy notatki albo tworzymy listę wielu rzeczy. Tutaj zastosujemy takie samo podejście. Aby przyznać się do posiadania pozytywnych cech powinieneś je zapisywać.
Jaka była Twoja pierwsza reakcja na propozycję notowania Twoich pozytywnych cech? Poczułeś niepokój, strach, dyskomfort, wstyd, niepewność? A może pomyślałeś: „Co miałbym napisać?” albo „Ja!? Pozytywne cechy? Nie ma mowy!”. Bądź uważny na tego typu negatywne oceny samego siebie, które się pojawiają, a także na tendencje do pomniejszania i minimalizowania własnych pozytywów. Pamiętaj, że to okropny nawyk, który może się aktywować kiedy będziesz wykonywać proponowane zadania. Zauważ, jakie myśli się pojawiają i możliwie szybko przejdź do kontynuowania aktualnego zadania. Jeżeli nie będą chciały odpuścić tak łatwo, wróć do pracy nad negatywnymi przekonaniami.
Teraz rozpocznij Dziennik Pozytywnych Cech. Stwórz listę wszystkich pozytywnych aspektów samego siebie, zawierającą wszystkie pozytywne cechy, mocne strony, talenty oraz osiągnięcia. Zapisz je na arkuszu poniżej. Możesz również użyć osobnego notatnika, który przeznaczysz tylko na tworzenie Dziennika.
Wskazówki na dobry początek
Kiedy zapisujesz coś w Dzienniku pamiętaj, by było to jedyne zajęcie, któremu poświęcasz uwagę w danym momencie. Nie rób tego w pośpiechu lub między innymi zajęciami. Poświęć Dziennikowi uwagę, na którą zasługuje.
Pamiętaj, by zapisywać poszczególne rzeczy w arkuszu lub notatniku, a nie tylko zauważać je w myślach czy w pośpiechu zapisywać na skrawkach papieru lub serwetkach. Zapisz swoje pozytywne cechy na arkuszu, byś pamiętał o nich i wiedział, gdzie je znaleźć. W ten sposób nie zgubią się.
Zapisz tak wiele pozytywnych cech, jak to możliwe. Nie ma limitów. Sprawdź różne obszary. Zrób burzę mózgów. Zapisz wszystkie pomysły jakie się pojawiają.
Poszukaj pomocy, jeśli czujesz taką potrzebę. Zapisz wskazówki od zaufanego przyjaciela lub rodziny. Pamiętaj, by była to osoba, która Cię wspiera, a nie ktoś, kto gotowy jest pogłębić Twoje problemy z samooceną. Co dwie głowy to nie jedna, a osoba z zewnątrz może przyjąć zupełnie inną perspektywę. Kto wie, jakich przyjemnych rzeczy dowiesz się o sobie dzięki ich pomocy.
Jak już wspomniałam uważaj na negatywne samooceny oraz umniejszanie wartości Twoich pozytywnych cech jako małych, nieistotnych i niewartych opisania. Pamiętasz ze szczegółami własne wady, więc w taki sam sposób powinieneś/powinnaś pamiętać o zaletach. To jedyny sposób sprawiedliwego postępowania! Pamiętaj również, że nie musisz realizować pozytywnych cech w 100% za każdym razem – to niemożliwe. Podchodź więc realistycznie do tego, co zapisujesz. Na przykład jeśli uznajesz, że jesteś pracowity, ale raz po długim weekendzie wziąłeś dzień zwolnienia, możesz również powiedzieć sobie: „Nie mogę tego zapisać, bo nie zrealizowałem tego w 100%”. Jeżeli tak do tego podchodzisz, nie jesteś realistyczny i nie traktujesz siebie sprawiedliwe.
Ważne również, byś nie robił tego ćwiczenia dla samej idei wykonywania ćwiczenia, które później odłożysz do szuflady, by już więcej na nie nie spojrzeć. Przeczytaj to, co zapisałeś kilka razy z troską i uwagą. Zastanów się nad tym, co napisałeś pod koniec tygodnia, dnia, miesiąca. Pozwól pozytywom się nagromadzić i przeniknąć. Ważnym jest, byś nauczył się prawdziwie zauważać pozytywne cechy i w zdecydowany sposób się do nich przyznawać, a nie tylko powtarzać je jak puste słowa.
Zapisywanie pozytywnych cech
Teraz czas, byś zaczął zapisywać wszystkie swoje pozytywne cechy. Poniżej znajdziesz arkusz, który pomoże Ci rozpocząć zapisywanie pozytywnych elementów, które Cię dotyczą. Jeżeli zdarzy Ci się utknąć, arkusz zawiera pytania, które pomogą Ci pobudzić wyobraźnię. Zapytaj siebie:
Co lubię w sobie?
Jakie mam pozytywne cechy?
Jakie mam osiągnięcia?
Jakich wyzwań się podjąłem/podjęłam i zrealizowałem/-am?
Jakie mam umiejętności i talenty?
Co inne osoby lubią we mnie?
Jakie są cechy, które lubię w innych osobach, a jednocześnie sam/-a je mam?
Gdyby inne osoby miały cechy identyczne do moich, to co bym w nich podziwiał/-a?
Jak mógłby mnie opisać ktoś, kto się o mnie troszczy?
Jakie cechy uważam za negatywne? Jakich cech negatywnych nie posiadam?
*Pamiętaj, by zawrzeć każdą rzecz, bez względu na to jak niewielka, nieistotna się wydaje!
Po użyciu listy pytań do identyfikacji Twoich pozytywnych cech, Twoja lista może wyglądać mniej więcej tak (oczywiście każda lista będzie wyglądała inaczej, ponieważ jesteśmy różnymi ludźmi o różnorodnych cechach pozytywnych):
Uważny Artystyczny Z poczuciem humoru Lubi przygody
Godny zaufania Silny Kochający Pomocny
Wszechstronny Dobry kucharz Dużo podróżuje Zabawny
Zagorzały czytelnik Dobrze zorganizowany Świadomy politycznie
Przyjacielski Aktywny Kreatywny Chwali innych Wspierający
Dziennik Pozytywnych Cech „Pozytywny Ja”
Część I: Przypomnij sobie przeszłe doświadczenia.
Przypomnij sobie jak przejawiała się każda notatka z Dziennika Pozytywnych Cech w Twoim zachowaniu. Dzięki temu notatki przestaną być słowami bez znaczenia, a zaczną być realne, specyficzne i dokładnie odtworzą się w pamięci. Przykład:
Troskliwy 1. Zaniosłem kwiaty oraz książkę koleżance, która była chora.
- Wysłuchałam przyjaciela, który przechodził trudny czas.
- Pożyczyłem bratu pieniądze, kiedy nie sprzyjały mu okoliczności.
Stworzenie takie listy jest czasochłonne, ale warte wysiłku. Przypomnienie sobie konkretnych sytuacji, w których widoczne były pozytywne cechy sprawi, że lista będzie miała realny wpływ na Twój obraz siebie.
Część II: Zapisywanie obecnych przykładów.
Kiedy już poświęcisz czas na analizowanie przeszłych doświadczeń, czas zwrócić się ku teraźniejszości i zauważenia przykładów pozytywnych cech na co dzień. Poniżej znajdziesz arkusz, który pomoże Ci to zadanie zrealizować. To będzie zadanie długotrwałe, które będziesz wykonywał codziennie. Każdego dnia zapisuj 3 zdarzenia z danego dnia, które ilustrują Twoje pozytywne cechy. Zapisz dokładnie, co zrobiłeś i jakiej cechy pozytywnej to zachowanie jest dowodem. Przykład:
Data Rzeczy, które zrobiłem: Pozytywna cecha
Wtorek 7/05/05 1. Umyłem podłogę Duma domu
- Dokończyłem projekt Rzetelny
- Pobawiłem się z dziećmi Dobrze się ze mną spędza czas
Zacznij od trzech cech, jeżeli to brzmi dla Ciebie dobrze (możesz również wypisać mniej w razie potrzeby). Postaraj się jednak, by cechy się nadbudowywały, wzrastając – 3, 4, 5, 6. W ten sposób potwierdzasz, że nie tylko przedstawiłeś wymienione cechy w przeszłości, ale też prezentujesz pozytywne cechy w teraźniejszości.
Kronika Pozytywnych Cech
Co lubię w sobie?
Jakie mam pozytywne cechy?
Jakie mam osiągnięcia?
Jakich wyzwań się podjąłem/podjęłam i zrealizowałem/-am?
Jakie mam umiejętności i talenty?
Co inne osoby lubią we mnie?
Jakie są cechy, które lubię w innych osobach, a jednocześnie sam/-a je mam?
Gdyby inne osoby miały cechy identyczne do moich, to co bym w nich podziwiał/-a?
Jak mógłby mnie opisać ktoś, kto się o mnie troszczy?
Jakie cechy uważam za negatywne? Jakich cech negatywnych nie posiadam?
*Pamiętaj, by zawrzeć każdą rzecz, bez względu na to jak niewielka, nieistotna się wydaje!
- _____________________________________________________________________
- _____________________________________________________________________
- _____________________________________________________________________
- _____________________________________________________________________
Dziennik Pozytywnych Cech „Pozytywny Ty”
(Część I. Przeszłość)
Dla każdej pozytywnej cechy, która pojawiła się w Kronice Pozytywnych Cech przywołaj przykład konkretnego zachowania, które ilustruje tą cechę. Zapisz tyle przykładów, ile potrafisz.
Pozytywna cecha Konkretny przykład ilustrujący cechę
Część II. Teraźniejszość
- Dla każdego dnia pomyśl o 3 przykładach swoich pozytywnych cech, które zaprezentowałeś w ciągu dnia.
- Zapisz dzień/datę, aktywności, które się pojawiły oraz określ jakie cechy Twoje działania obrazują.
- Na przykład: Spędziłam dzień planując budżet. (Dobrze zorganizowana.)
- Albo: Relaks nad rzeką. (Umiejętność docenienia piękna.)
Dzień/Data | Co robiłeś/aś w ciągu dnia? | Jakie cechy obrazują Twoje działania? |
Zachowanie zgodne z Twoim pozytywnym Ja
Wypracowanie zrównoważonego obrazu siebie jest zależne również od tego, jak odnosisz się do własnych zachowań i jak traktujesz siebie. Jeśli źle o sobie myślisz, to do jakich zachowań będziesz mieć tendencje? Czy traktujesz siebie jako osobę, która ma prawo się bawić i doceniać własne osiągnięcia? A może zaniedbujesz siebie i wycofujesz się z aktywności? Jeśli masz niską samoocenę, prawdopodobnie bliższe Ci jest drugie podejście. Co oznacza, że prawdopodobnie angażujesz się w niewiele aktywności, które sprawiają Ci przyjemność, w aktywności, które robisz dla siebie, a także umniejszasz znaczenie swoich codziennych osiągnięć. Takie podejście utrzymuje przy życiu negatywne oceny samego siebie.
Doświadczanie radości i poczucia osiągnięć to bardzo ważne części naszego codziennego doświadczenia, które sprawiają, że czujemy się dobrze ze sobą i ze swoim życiem. Problemem ludzi o niskiej samoocenie jest fakt, że często uznają, że na nie nie zasługują. Przez to radość oraz osiągnięcia nie są częścią ich życia, sprawiając, że źle myślą o sobie jako o osobie. Ten właśnie proces chcemy odwrócić, byś zaczął traktować siebie łagodnie i z szacunkiem, w sposób, który zbliży Cię do satysfakcjonującego życia. Dobre traktowanie samego siebie pozwoli Ci spojrzeć na siebie w bardziej akceptującym i zrównoważonym świetle.
Na dobry początek
Pierwszym krokiem na drodze do lepszego traktowania siebie jest obserwacja, jak Twoje życie wygląda obecnie. Używając Planu Tygodniowego, który znajdziesz w dalszej części, zaobserwuj jakie podejmujesz aktywności. Dla każdej określ poziom satysfakcji oraz odczuwanego poczucia sukcesu (na skali 0-10), jakiego doświadczasz dzięki każdej aktywności. Wykonując to zadanie pamiętaj, że sukcesy nie dotyczą tylko czegoś dużego (np. awans, ukończenie uniwersytetu), a poczucie sukcesu może się pojawić dzięki codziennym czynnościom (np. przygotowanie smacznego posiłku, skonfrontowanie się z sytuacją, która wzbudzała Twój niepokój, zrobienie zadania, kiedy Ci się nie chciało).
Obserwując aktywności w ciągu tygodnia oraz oceniając je na skali, możesz przyjrzeć się temu, ile radości i sukcesów doświadczasz przeciętnie w tygodniu. Jeśli nie pojawia się zbyt wiele rzeczy, które są dla Ciebie przyjemne, zabawne lub sprawiają Ci radość, to znak, że czas zaangażować się w większą liczbę przyjemnych, dających radość aktywności. Obserwując rozkład swojego tygodnia możesz również zacząć doceniać osiągnięcia, których wcześniej nie zauważałeś lub których znaczenie umniejszałeś. Możesz także zaangażować się w aktywności, które dadzą Ci poczucie satysfakcji i osiągnięć.
Wprowadzanie zmian
Kiedy już masz dokładny obraz tego, jak z reguły wygląda Twój tydzień, możesz zastanowić się, co chciałbyś zmienić. Potrzebujesz więcej zabawy i radości w ciągu tygodnia. Jakie aktywności będą dla Ciebie przyjemne, relaksujące? Co możesz zrobić dla siebie, by traktować się przyjaźnie? W jakie dni i o jakich godzinach mógłbyś zapewnić sobie rozrywkę? Czy są takie rzeczy w Twoim życiu, które zaniedbujesz lub ignorujesz, przez co brakuje Ci poczucia satysfakcji z osiągnięć? Co mógłbyś zrobić, by to zmienić? Kiedy możesz to zrobić?
Pod koniec tego modułu znajdziesz Katalog Przyjemności. Zawiera on 176 pozycji. Są to sugestie dotyczące aktywności, które mogą Ci sprawiać radość. Możesz również dopisać własne pomysły. Wybierz dwie lub trzy propozycje z listy, które zrealizujesz w nadchodzącym tygodniu. Pamiętaj, by dodać do swojego grafiku również aktywności, które dadzą Ci poczucie satysfakcji z osiągnięć. Użyj arkusza na stronie 9, aby zaplanować jakie aktywności i kiedy podejmiesz, a także ocenić w jakim stopniu doświadczałeś przyjemności oraz poczucia osiągnięć PRZED i PO podjęciu określonej aktywności. Dzięki temu dowiesz się, czy dana aktywność jest pomocna w Twoim przypadku. Możesz również użyć wspomnianego wcześniej Planu Tygodnia, aby zaplanować rozkład zajęć dla przyjemności i tych aktywności, które przynoszą satysfakcję z osiągnięć w ciągu tygodnia.
Zacznij od prostych kroków
Mimo że, zwiększanie liczby zajęć, które sprawiają Ci przyjemność i wnoszą do Twojego życia odrobinę rozrywki ma wiele zalet, rozpoczęcie ich może być trudne. Często dzieje się tak dlatego, że rzadko robiłeś rzeczy dla własnej przyjemności. W Twojej głowie mogą więc pojawiać się negatywne myśli: „Nie zasługuję na to, by zrobić coś dla siebie”, „To za trudne”, „Nie jestem tego wart”, „Nie sprawi mi to radości” albo „I tak mi się nie uda”. Takie myśli mogą powstrzymywać Cię przed rozpoczęciem działania. Najczęstszym błędem, który ludzie popełniają, jest próba zrobienia zbyt wielu rzeczy w zbyt krótkim czasie.
Gdybyś nie przebiegł ani kilometra w ciągu ostatnich miesięcy czy zdecydował byś się przebiec maraton bez żadnego treningu? Oczywiście, że nie! Rozpocząłbyś program treningowy, opierający się na Twoich obecnych umiejętnościach i rozwijający z upływem czasu Twoją sprawność i wytrzymałość. Podobnie nierozsądnym jest oczekiwać, że mając gorszy dzień wyskoczysz wcześnie z łóżka, posprzątasz mieszkanie, a chwilę później spotkasz się na późnym lunchu z koleżanką. Jeśli wyznaczysz sobie za wysokie cele możesz nie zrealizować żadnego, co może prowadzić do rozczarowania oraz może sprawiać, że będziesz myśleć o sobie gorzej niż zwykle. Zamiast tego wyznaczaj sobie cele, które są osiągalne w Twojej obecnej sytuacji. Zacznij od małych kroków i stopniowo zbliżaj się do większych zadań, które na ten moment wydają się niemożliwe do wykonania. Nie próbuj, na przykład, posprzątać całego domu za jednym razem. Zacznij od jednego pokoju i określonej w nim przestrzeni. Jeśli chcesz posprzątać kuchnie, zacznij od brudnych naczyń. Następnie przetrzyj blaty, a później zajmij się kuchenką. Każde zadanie można rozłożyć na mniejsze części, aby było wykonalne. Czasami łatwiej jest realizować zadanie przez określony czas niż zakładać, że osiągniemy określoną ilość. Ćwicz 5 do minut dziennie zamiast planować godzinny wysiłek. Ustal, że będziesz plewić ogródek przez dziesięć minut zamiast zakładać, że wyplewisz całą określoną przestrzeń. W ten sposób łatwiej Ci będzie realizować Twoje cele. Ważne jest nie to, co robisz ani ile tego robisz, a to, że w ogóle ROBISZ. Pamiętaj, że to działanie jest pierwszym krokiem, nie motywacja. Z czasem okaże się, że robienie nowych rzeczy dla siebie oraz podejmowanie wyzwań sprawia Ci przyjemność.
Plan Tygodniowy
Użyj poniższej tabeli, by zapisywać aktywności, które podejmujesz w ciągu tygodnia. Następnie oceń w skali 1 -10, w jakim stopniu dana czynność była dla Ciebie przyjemna, a w jakim dawała odczucie satysfakcji z osiągnięć. Po wypełnieniu tabeli pomyśl nad nią chwilę. Co mówi Twój grafik?
Pn | Wt | Śr | Czw | Pt | Sb | Ndz | |
8-9 | |||||||
9-10 | |||||||
10-11 | |||||||
11-12 | |||||||
12-13 | |||||||
13-14 | |||||||
14-15 | |||||||
15-16 | |||||||
16-17 | |||||||
17-18 | |||||||
18-19 | |||||||
19-20 | |||||||
20-22 | |||||||
22-24 |
Katalog Przyjemności
Poniżej znajdziesz listę czynności, które mogą sprawić Ci przyjemność. Oczywiście możesz dodać własne pomysły.
- Relaksująca kąpiel
- Planowanie kariery
- Wakacje
- Kolekcjonowanie przedmiotów (monet itp.)
- Relaks
- Odnawianie starych przedmiotów
- Randka
- Wyjście do kina
- Bieganie
- Słuchanie muzyki
- Poczucie, że dałem z siebie wszystko
- Wspominanie wcześniejszych imprez
- Kupowanie rzeczy dla domu
- Śmiech
- Wygrzewanie się w słońcu
- Planowanie zmian w karierze
- Słuchanie historii innych
- Czytanie
- Wspominanie wcześniejszych wyjazdów
- Hobby (modelarstwo, zbieranie znaczków etc.)
- Wyjście z przyjaciółmi
- Planowanie działań
- Spotkania z nowymi ludźmi
- Obserwowanie pięknych widoków
- Gry karciane i planszowe
- Oszczędzanie pieniędzy
- Wyjście na siłownię/fitness
- Jedzenie
- Rozmyślanie jak to będzie kiedy skończę szkolę
- Spłacenie długów
- Uprawianie jogi, karate, judo
- Myślenie o emeryturze
- Majsterkowanie w domu
- Naprawianie roweru/samochodu
- Przypominanie sobie jak inni okazują miłość
- Noszenie seksownych ubrań
- Spędzanie cichych wieczorów
- Dbanie o rośliny
- Gra na giełdzie
- Rysowanie
- Zbieranie starych przedmiotów
- Wyjście na imprezę
- Puszczanie latawca
- Ćwiczenia
- Planowanie zakupów
- Gra w golfa
- Gra w piłkę nożną
- Rozmowy z przyjaciółmi
- Spotkania rodzinne
- Jazda na motorze
- Seks
- Gra w squasha
- Śpiewanie
- Wyjazd na camping
- Układanie kwiatów
- Praktyki religijne (modlitwa etc.)
- Wyjście na plażę
- Zmiana wagi
- Myślenie, że jestem wystarczająco dobry
- Dzień lenistwa
- Spotkanie klasowe
- Podróże zagraniczne lub krajowe
- Wyjście na łyżwy lub rolki
- Malowanie
- Szydełkowanie
- Działania spontaniczne
- Spanie
- Rozrywka
- Uczestnictwo w kołach/klubach zainteresowań (czytelniczy, działkowy itp.)
- Jazda samochodem
- Planowanie ślubu
- Obserwacja ptaków
- Flirt
- Śpiewanie w chórze lub zespole
- Gra na instrumencie
- Rękodzieło
- Przygotowywanie prezentów
- Kupowanie płyt, filmów
- Oglądanie boksu, zapasów
- Planowanie przyjęć
- Gotowanie
- Piesze wędrówki
- Pisanie (książek, artykułów, itp.)
- Szycie
- Kupowanie ubrań
- Rozmowy o książkach
- Wyjścia na obiad
- Zwiedzanie
- Ogrodnictwo
- Wizyta u kosmetyczki
- Poranna kawa i gazeta
- Gra w tenisa
- Całowanie
- Obserwacja bawiących się dzieci
- Myślenie, że czeka mnie dużo więcej rzeczy niż większość ludzi
- Wyjścia na koncert i do teatru
- Marzenia
- Planowanie pójścia do szkoły
- Myślenie o seksie
- Przejażdżka samochodem
- Słuchanie głośniej muzyki
- Odnawianie mebli
- Oglądanie telewizji, filmów
- Tworzenie list zadań
- Jazda na rowerze
- Spacer w lesie/nad rzeką
- Kupowanie pamiątek
- Odwiedzanie parków narodowych
- Rozmyślanie o własnych osiągnięciach
- Dokańczanie zadań
- Gry zespołowe np. koszykówka itp.
- Jedzenie tuczących produktów
- Wymiana maili, rozmowy przez Internet
- Pisanie dziennika, bloga, listów
- Fotografia
- Wyjście nad jezioro
- Obserwacja gwiazd
- Łowienie ryb
- Dieta
- Udział w debacie
- Czytanie literatury pięknej
- Czytanie reportaży
- Sprzątanie
- Wyjścia z dziećmi
- Taniec
- Piknik
- Chwalenie się za wykonane zadania
- Medytacja
- Gra w siatkówkę
- Lunch z przyjaciółmi
- Wyjście w góry
- Przypominanie miłych chwil z dzieciństwa
- Rozmyślania o rodzinie
- Wydawanie pieniędzy na przyjemności
- Gra w karty
- Rozwiązywanie łamigłówek
- Dyskusje polityczne
- Pokazywanie/oglądanie zdjęć
- Szycie/wyszywanie
- Bilard
- Gra w krykieta
- Dobieranie ładnych ciuchów, by dobrze wyglądać
- Refleksja nad własnymi postępami
- Wizyta w muzeum, galerii sztuki
- Kupowanie rzeczy dla siebie
- Rozmyślania o charakterze religijnym
- Wyjście na kawę
- Słuchanie radia
- Rozmowy przez telefon
- Przeglądanie Internetu
- Masaż
- Mówienie „Kocham Cię”
- Myślenie o moich mocnych stronach
- Wyjście na saunę
- Kupowanie książek
- Wyjazd na narty
- Wyjazd na kajaki lub rafting
- Gra w kręgle
- Prace stolarskie
- Fantazjowanie o przyszłości
- Gry komputerowe
- Zajęcia baletu, tańca jazzowego
- Lot samolotem
- Założenie akwarium
- Przeglądanie materiałów erotycznych (magazynów, filmów)
- Zmiana wystroju w domu
- Kupno nowych mebli
- Jazda konna
- Wspinaczka
- Zaangażowanie w działania lokalnych społeczności
- Krzyżówki, puzzle
- Próbowanie nowych aktywności
- Myślenie o sobie jako o kimś, kto sobie poradzi
- Zabawa ze zwierzęciem
- Spacer po galerii handlowej albo ulicami żeby obejrzeć wystawy tzw. window shopping
- Grillowanie
Własne pomysły:
Arkusz Zabawy i Radości z działania oraz Osiągnięć
Daj sobie odrobinę radości i szansę na zabawę, a także doceniaj własne osiągnięcia. Doświadczanie radości oraz poczucia osiągnięć może pomóc Ci się czuć dobrze ze sobą i z Twoim życiem. Spróbuj i zobacz!
Znajdź kilka aktywności, które mogą przynieść Ci radość i przyjemność albo poczucie satysfakcji z osiągnięć, a które chciałbyś wypróbować. Jeżeli trudno Ci coś wymyślić poszukaj inspiracji w Katalogu Przyjemności. Następnie zaplanuj określone aktywności i zaangażuj się w nie. Użyj poniższej skali, by ocenić poziom doświadczanej radości i poczucia satysfakcji z osiągnięć PRZED i PO podjęciu określonej aktywności.
0 – całkowity brak 1 – minimalne odczucie 2 – nieznaczne 3 – łagodne odczucie 4 – średnie odczucie 5 – znaczne odczucie 6 – silne odczucie 7 – bardzo silne odczucie 8 – ekstremalnie silne odczucie
Radość/Przyjemność Osiągnięcia
Rodzaj aktywności i data: Przed
Po
Co zaobserwowałeś dzięki temu eksperymentowi?
Podsumowanie modułu
- Wzmacnianie bardziej zrównoważonych ocen własnej osoby wymaga tworzenia list pozytywnych cech. Może to być trudne zadanie, ponieważ nigdy nie zwracałeś na nie uwagi albo nie potrafiłeś przyznać, że faktycznie posiadasz określone cechy.
- Wypełniając Kronikę Pozytywnych Cech poświęć jej odpowiednią ilość czasu. Pomyśl o wszystkich możliwych kontekstach. Wypisz tyle określeń/sytuacji, ile jesteś w stanie. Nie ma żadnych limitów. Poproś o pomoc jeżeli uznasz, że Ci się przysłuży; uważaj na negatywne samooceny i umniejszanie sukcesów; regularnie czytaj to, co zanotowałeś/-aś.
- Aby Twoje pozytywne cechy stały się bardziej realne, stwórz Dziennik Pozytywów „Pozytywny Ty”. Dzięki niemu pomyślisz o sytuacjach z przeszłości, w których ujawniły się Twoje pozytywne cechy. Zapisujesz w nim również zachowania dnia codziennego, które podkreślają Twoje pozytywne cechy.
- Zwiększanie ilości zabawy, radości i przyjemności w ciągu tygodnia, a także zwiększanie poczucia satysfakcji z osiągnięć, to inne sposoby wzmacniania zrównoważonych ocen samego siebie. Będzie to od Ciebie wymagało obserwowania jak wygląda Twój tydzień obecnie, a następnie wprowadzania nowych aktywności.
- Identyfikowanie pozytywnych cech oraz dobre traktowanie samego siebie są równie ważne w przywracaniu zrównoważonej perspektywy spostrzegania samego siebie.
Na cały program składają się następujące moduły:
Moduł 1: Czy jest niskie poczucie własnej wartości?
Moduł 2: Jak rozwija się niskie poczucie własnej wartości?
Moduł 3: Jak niskie poczucie własnej wartości się utrzymuje?
Moduł 4: Tendencyjne oczekiwania
Moduł 7: Dostosowanie norm i założeń
Moduł 8: Rozwijanie wyważonego systemu przekonań
Moduł 9: Zdrowe poczucie własnej wartości
Tekst opublikowano za zgodą Centre for Clinical Interventions of the North Metropolitan Health Service, źródło, tłumaczenie: Aneta Jurczyk.