Jak skończyć z odkładaniem spraw na później?

Jak już widzieliśmy, zrozumienie odkładania spraw na później i stosowanie pomocnego „mówienia do samego siebie”, aby pokonać ociąganie się, są bardzo ważne. Ale najważniejsze na końcu dnia jest, aby podjąć działanie. Znajome może być dla ciebie wyrażenie „Po prostu to zrób”. Ostatecznie to właśnie to musi mieć miejsce, aby skończyć odkładanie spraw na później. Lecz łatwiej to powiedzieć niż zrobić. Nikt nigdy nie mówi ci „jak to właściwie zrobić”, i ten Moduł ma na celu pokazać ci jak to zrobić. Mówiąc bardziej praktycznie, potrzebujesz skończyć z czynnościami odciągającymi, odwlekającymi właściwe wykonanie zadania takimi jak robienie przyjemnych zadań, rzeczy mniej pilnych, spotkań przyjacielskich, zaangażowania w rozproszenia i snucie marzeń, a w zamian musisz wziąć się za ważne zadania i cele. Ten Moduł przeprowadzi cię przez praktyczne czynności, aby skończyć z odkładaniem spraw na później, a zacząć je robić. Te praktyczne strategie pomogą ci wystartować i wskażą słabości, które możesz mieć w takich obszarach jak organizacja, zarządzanie czasem, zarządzanie swoim środowiskiem i sposób, w jaki podchodzisz do zadań, które mogą przyczyniać się do odkładania spraw na później.

Co potrzebuję zrobić?

Pierwszy praktyczny krok, aby przezwyciężyć ociąganie się, to wiedzieć wyraźnie i jasno, co musi być zrobione. Jeśli to wszystko jest mgliste, to będzie bardzo trudno zacząć. Jeśli zadanie jest duże albo masz wiele zadań, nie będziesz wiedział, gdzie zacząć. Jeśli zadanie jest małe, możesz myśleć, że jest ono gorsze niż jest w rzeczywistości. Bycie precyzyjnym w tym, co potrzeba zrobić, przysunie cię o krok bliżej do wykonania, będziesz wiedział dokładnie, co stoi na przeszkodzie, a mimo to będziesz miał lepszy pogląd na to jak postępować. Aby wiedzieć, co dokładnie musi być zrobione wymaga, trzeba przejść następujące kroki:

Priorytety

Na początku zrób listę zadań, celów i rzeczy, które masz do wykonania. To może być lista na dzień, tydzień, miesiąc albo dłużej, zależy, co jest najbardziej sensowne w twoim przypadku. Możesz mieć więcej niż jedną listę. Na przykład listę długoterminową na miesiąc i krótkoterminową na każdy dzień. W zależności od twojej sytuacji, możesz mieć wiele rzeczy na liście albo tylko jedną wielką rzecz, którą odkładałeś. Kiedy cofniesz się i popatrzysz na listę/-y, pomyśl jak realistyczne do wykonania są te rzeczy w przeznaczonym na to czasie. Jeśli jest to nierealistyczne to zobacz, które zadanie czy cel może być przesunięte i wykonane w późniejszym terminie.

Ważne jest, aby wyznaczyć priorytety na liście czynności, którą już teraz masz. Ułóż je w kolejności 1, 2, 3, itd. Zaczynając od czynności, które są najważniejsze i muszą być wykonane w pierwszej kolejności, potem następne w kolejce aż do tych, które mogą być wykonane najpóźniej. W ten sposób będziesz wiedział, gdzie zacząć. I będzie to oparte nie na tym, co masz ochotę zrobić, ale na tym, co jest najważniejsze i najpilniejsze do wykonania.

Stopniowanie

Następnym krokiem jest „stopniowanie” każdego zadania. Rozumiemy przez to podzielenie zadania na małe kroki, które składają się na wykonanie całego zadania. W ten sposób rozbija się zdania na małe „kawałki”. Działa to dobrze w tym sensie, że jeśli zadanie jest duże i nie wiesz za bardzo, gdzie zacząć, podzielenie go na małe kroki, z których się składa, sprawia, iż wydaje się ono mniej przytłaczające. Alternatywnie, jeśli jest to mała zadanie, kiedy stopniujesz je możesz zobaczyć, że nie ma wiele do zrobienia i może cię to zmotywować do wykonania go, żeby mieć to już za sobą. Kiedy stopniujesz zadanie, pomyśl o pierwszym kroku, a następnie o serii kolejnych kroków, aż zadanie jest wykonane. Weź pod uwagę wszystkie kroki – duże, średnie i małe. Przy dużych krokach, zobacz czy jest jeszcze jakiś sposób, żeby rozbić je na mniejsze, jeśli nadal wydają się za duże.

Określanie czasu

Osoby, które odkładają wykonanie zadania, często nie są zbyt dobre w określaniu czasu potrzebnego na zadanie. Rozumiemy przez to, iż osoby takie mogą oszacować, że nie zajmie im to dużo czasu i stąd nie przeznaczyć wystarczająco dużo czasu na zadanie, skutkiem tego zadania pozostają niewykonane lub są opóźnione. Mogą one również stwierdzić, iż zajmie im to bardzo dużo czasu i skutkiem tego uczynią zadanie o wiele większe i trudniejsze niż w rzeczywistości ono jest, co przyczyni się do porzucenia go. Tutaj może być pomocna poprawa określania czasu przez praktykowanie szacowania, ile jakieś zadanie może zająć. Możesz to robić przez prowadzenie rejestru zadań, z którymi regularnie masz problem, ponieważ albo nie doceniałeś, albo przeceniałeś czas potrzebny na to zadanie. Zwracaj uwagę na rzeczywisty czas jak długo zajmuje ci wykonanie tych zadań i zapisuj go. Kiedy twoja umiejętność szacowania ulegnie poprawie, możesz spróbować przewidywać, ile zajmie każdy kolejny krok w zadaniu, które masz do wykonania.

Poniżej znajduje się przykład jak wyznaczyć priorytety, postopniować i przeznaczyć czas na zadania. Możesz zrobić coś podobnego w swoim notatniku, skupiając się w szczególności na zadaniach i celach, które chcesz „zaatakować” poprzez te Moduły.

Priorytetowe zadania na tydzieńZadzwonić do rodziny           nr 5Skończyć Moduł 'Pozbądź się odkładania spraw na później’       nr 2

Zapłacić rachunek za gaz         nr 1

Posprzątać pusty pokój dla gości     nr 1

Zacząć regularnie spacerować     nr 3

Stopnie & czas zadań

Zapłacić rachunek za gaz:

1. Znaleźć konto (5min)

2. Zadzwonić do firmy i zapłacić przez telefon (5min)

Skończyć Moduł 'Pozbądź się odkładania spraw na później’

1. Skończyć Moduł 5 (2godz)

2. Napisać szkic, zarys do Modułu 6 (1godz)

3. Napisać Moduł 6 (5godz)

4.Napisać szkic, zarys do Modułu 7 (1godz)

5. Napisać Moduł 7 (5godz)

6. Przejrzeć Moduły 1-7 (7godz)

7. Sformatować Moduły 1-7 (7godz)

Zacząć regularnie spacerować

1. Znaleźć biegaczy (5min)

2. Przebrać się (5min)

3. Krótki spacer (15min)

Posprzątać pusty pokój dla gości

1. Uprzątnąć rzeczy (20min)

2. Ustawić meble (10min)

3. Zmienić pościel (10min)

4. Zetrzeć kurz (15min)

Zadzwonić do rodziny

1. Znaleźć numer (2min)

2. Zadzwonić i porozmawiać (10min)

Jak Mogę to Zrobić?

Teraz, kiedy wiesz już dokładnie, co musi być zrobione, możesz się skupić na najlepszym sposobie podejścia do każdego kroku związanego z wypełnianiem twoich zadań i celów. Ogólny cel to zająć się tym krok po kroku. Jednakże, jest bardzo dużo różnych sposobów podejścia do każdego kroku, danego zadania czy celu i nie ma jednej właściwej drogi. Poniżej jest kilka sugestii różnych podejść, które możesz spróbować. Niektóre z nich będą bardziej pasować do pewnych zadań, a mniej do innych. Wypróbuj je i zobacz, które lubisz najbardziej.

Najgorsze na Początek

Jedną z opcji jest „zaatakować” najgorsze zadania jako pierwsze. Jeśli jest coś, czego się obawiasz, zrób to jako pierwsze i miej to za sobą, a wtedy wszystkie następne rzeczy, jakie masz do zrobienia, będą wyglądały jak drobiazg. Ten sposób działa wyjątkowo dobrze do małych zadań, ale takich, których się boisz (np. zadzwonić do kogoś, z kim nie chcesz rozmawiać).

Używać Rozpędu

Inny sposób to zacząć od wykonania zadania, które napełnia cię energią i daje ci kopa do działania, a potem bez przerwy szybko przeskoczyć do zadania, które odkładałeś. Chodzi o to, aby użyć motywacji i rozpędu, które zdobywasz z zadania, które lubisz (np. gotowanie) i wykorzystać do zadania, którego nie lubisz (np. sprzątanie lodówki).

Tylko 5 Minut

Bardzo użytecznym sposobem, aby zacząć wykonywanie zadania, jest postanowić sobie, że na wykonaniu zadania spędzę tylko 5 minut. To jest tak krótki czas, że będzie ci się wydawać, iż możesz wytrzymać te 5 minut. Na końcu tych 5 minut zrewiduj i zobacz czy możesz spędzić następne 5 minut na tym zadaniu, itd. Możesz zdecydować się na troszkę dłuższe kawałki czasu (np. 10 czy 15 min), jeśli wydaje ci się to bardziej rozsądne. Chodzi o ustawienie bardzo małej ilości czasu, aby zacząć zadanie, na końcu tego czasu zobaczyć czy możesz spędzić następną chwilkę na zadaniu, itd. Będziesz zaskoczony tym jak długo będziesz w stanie przedłużyć czas poświęcony na wykonanie zadania, jak już się za nie zabrałeś i pracujesz nad nim.

Ustaw Limity Czasu

Innym podejściem jest ustawić konkretną ilość czasu, jaką poświęci się na wykonanie zadanie, i raczej trzymać się tego ustalenia niż wydłużać czas, mimo iż czuje się, że jest się w stanie spędzić więcej czasu. Jeśli wiesz gdzieś z tyłu głowy, że zrobisz więcej kiedy skończy się wyznaczony czas, może cię to powstrzymywać od wykonania pierwszego kroku, ponieważ czujesz, że po prostu próbujesz oszukać siebie samego. Natomiast, jeśli wiesz, że potrzebujesz wykonać coś tylko przez 30 min i nic więcej, bez względu na to czy czujesz ochotę, żeby zrobić więcej, możesz być bardziej chętny do rozpoczęcia zadania.

Główny Czas

Wybranie właściwego czasu, aby zabrać się za wykonanie zadania może być pomocne. Możesz potrzebować znaleźć ten czas w ciągu dnia, kiedy jesteś najbardziej produktywny, pobudzony lub kreatywny. Chodzi o to, aby zająć się zadaniem, kiedy jesteś w optymalnej formie. Możesz być „nocnym markiem”, „rannym ptaszkiem” albo osobą połowy/środka dnia. Podobnie, mogą być różne okresy w ciągu dnia, które bardziej odpowiadają konkretnemu rodzajowi zadań. Np. wszystkie „suche”, rutynowe zadania (np. prace domowe) możesz lepiej wykonywać rano, a do „kreatywnych” zadań (np. malowanie czy rysowanie) możesz być lepiej nastawiony wieczorem. Inny przykład, łatwiejsze może być dla ciebie przejście przez nowe rutynowe zadania rano niż na końcu dnia, albo na odwrót. Ważne jest, aby być świadomym, który czas w ciągu dnia jest dla ciebie najlepszy, złapać te momenty i wykorzystać je.

Właściwe Miejsce

Ważne jest również, aby wybrać właściwe miejsce do wykonania zadania. Musisz być świadomy, jakie rodzaje środowiska pomagają ci, a jakie bardziej cię rozpraszają i wpływają na odkładanie zadania. Na przykład, próba wykonania jakiegoś zadania, kiedy wokół jest dużo ludzi, oznacza, iż jest większe prawdopodobieństwo rozproszeń społecznych, które nie pomogą ci w wykonaniu zadania. Dlatego, może będziesz potrzebował odizolować się na jakiś czas, aby wykonać zaplanowane zadanie. Dodatkowo, próbowanie wykonania zadania, kiedy w zasięgu ręki masz różne „rozpraszacze” (np. TV, lodówka, telefon, itp.) jest tylko dręczeniem się i kuszeniem ociągania. Dlatego szukaj otoczenia, w którym możesz pracować z minimalną ilością rozproszeń (np. biblioteka naprzeciwko twojego domu, twoje biurko naprzeciw pokoju dziennego albo łóżka, itp.)

Pamiętaj – Następnie Zrób

Dla małych irytujących zadań, które często przemykają przez twoją pamięć, dobrą strategią jest: tak szybko jak przypominasz sobie, iż masz coś do zrobienia, wykorzystaj tę chwile i zrób to. Jest to lepsze rozwiązanie niż odkładanie zadania, które skutkuje ponownym zapomnieniem o nim. Użyj pamiętania o zadaniu jako znaku do podjęcia działania.

„Przypominajki”

Jeśli zapominanie, co masz do zrobienia jest częstą przyczyną odkładania zadań na później, użyj wizualnych przypomnień i skuś się na pomoc. Jeśli rzeczy, które musisz zrobić, nie są „przed twoimi oczami”, można to opisać jako „nie widzę, nie pamiętam”. Podejmij więc kroki, żebyś zadania, które musisz wykonać, miał „przed oczami”. Może to być sporządzanie ręcznych notatek lub list zadań i umieszczanie ich w widocznych miejscach (np. lodówka, stolik nocny, lustro w łazience, biurko, dziennik, tapeta komputera) albo użycie innych „przypominajek” (np. telefon, menager maili, przypomnienie w telefonie, poproszenie kogoś innego, żeby ci przypomniał).

Wyobrażanie Sobie

Innym sposobem podejścia do wykonania twoich zadań i celów jest wyobrazić je sobie najpierw. Jeśli masz dobrą wyobraźnię, stwórz bardzo żywy i realny obraz jak wykonujesz zadanie. Spróbuj wykorzystać wszystkie zmysły, aby uczynić obraz jak najbardziej realnym. W tym obrazie, zwróć uwagę na każdą przeciwność, która pojawia się i wchodzi w drogę wykonywanemu zadaniu, aż do jego końca. Skup się przede wszystkim na pozytywnym uczuciu, kiedy zadanie jest wykonane. Kiedy zadanie jest już kompletnie wykonane w twojej wyobraźni, użyj impetu z wizualizacji, aby zabrać się za zadanie naprawdę.

Skupienie

Jeśli czujesz się zbyt rozkojarzony, żeby zacząć zadanie, poświęć chwilę, zamknij oczy i skup się na oddechu. Spróbuj wydłużyć każdy wdech i wydech. Zwolnij swój oddech, aby oddychanie było płynne, powolne i równe. Bierz normalną i komfortową ilość powietrza, pozwól sobie na głębokie oddychanie płucami i brzuchem, a nie płytkie oddechy klatką piersiową. Skup się tylko na oddechu. Pomocne może być liczenie swoich oddechów (np. wdech 2-3-4…przytrzymać…wydech 2-3-4-5-6) w rytmie komfortowym dla ciebie. Spędź 5-10 minut wykorzystując swój oddech, aby się uspokoić i skupić, a następnie wróć do swojego zadania. Za każdym razem, kiedy spostrzeżesz, że zaczynasz być niespokojny, ponownie skup się na kilku wolnych i równych oddechach. Obserwuj niespokojne uczucie, a nie bądź przez nie niepoirytowany. Puść uczucia wyobrażając sobie każdy oddech jako wynoszenie tego niepokoju z twojego ciała w momencie, gdy oddech opuszcza twoje ciało.

Plan Nagród

Bardzo ważną częścią podejścia do zadań i celów w produktywny sposób jest zaplanowanie nagród i „czasu na zabawę”. Często rzeczy, które możemy użyć jako nagrody dla siebie (np. przyjemności, spędzanie czasu z innymi) są dokładnie tymi samymi rzeczami, które nas rozpraszają i sprawiają, że w pierwszej kolejności odkładamy sprawy na później i stąd czujemy się winni. Lecz jest różnica pomiędzy tymi czynnościami przeszkadzającymi i rozpraszającymi nas, kiedy mamy coś do zrobienia, a używaniem ich do nagradzania siebie po wykonaniu czegoś albo jako dobrze zasłużonej przerwy w zadaniu. Im więcej planujesz regularnych nagród za swoje osiągnięcia, mniej będziesz czuł jakby ci czegoś brakowało lub jakbyś był pozbawiony czegoś, i stąd mniej prawdopodobne jest, iż odłożysz zadania na później. Kluczem jest, aby te nagrody były wolne od poczucia winy, dzięki ich wcześniejszemu zaplanowaniu i wpasowaniu ich do całości pracy, która musi być wykonana. Ludzie będą często myśleć „Nie mam czasu” lub „Nie zasługuje na nagrodę lub zabawę”. Myśl o tym w ten sposób: rzeczy, których nie lubisz robić mają zwyczaj wysysać część twojej energii, natomiast nagrody, wolny czas i przyjemności pomagają uzupełnić twoją energię, pozwalając ci na wykonywanie pracy przez dłuższy czas. Chodzi w tym wszystkim o znalezienie złotego środka pomiędzy przyjemnościami a osiągnięciami. Kiedy jesteś osoba odkładającą rzeczy na później, nie ma balansu, a więcej jest przyjemności (często z poczuciem winy) i za mało osiągnięć. Celem przezwyciężenia odkładnia spraw na później nie jest, aby wszystko skupiało się na osiągnięciach i mieć zero przyjemności, ponieważ nie prowadzi to do dobrego życia. Przeciwnie, znalezienie balansu pomiędzy przyjemnościami a wykonaniem zadania jest kluczem do bycia „wykonawcą”, a nie „ociągaczem”.

Teraz, kiedy już masz przegląd różnych sposobów podejścia do wykonania zadania i celu, zanotuj te, których najbardziej chciałbyś spróbować i które wydają ci się najbardziej odpowiednie do zadań i celów, które próbujesz przezwyciężyć przed te Moduły.

Kiedy Mogę to Zrobić?

Teraz, kiedy wiesz, co powinno być zrobione i masz trochę sposobów jak zacząć i zabrać się za zadania i cele, musisz wykonać ostatnią praktyczną rzecz do przezwyciężenia odkładania spraw na później, czyli musisz zidentyfikować, kiedy to zrobić. Obejmuje to posiadanie pewnej rutyny i stąd pomyśl, gdzie zadanie, które odkładałeś, może wsunąć się w twoją rutynę. Chodzi o wprowadzanie i przeznaczanie czasu do pracy nad zadaniami i celami. Są dwa sposoby, w jakie możesz to zrobić: zaplanować lub nie zaplanować swoje zadania i cele. Możesz spróbować oba sposoby i sprawdzić, który jest lepszy dla ciebie.

Zaplanować

Planowanie to jak posiadanie szczegółowego dziennika. Zawiera on robienie planu, co powinno być zrobione i w którym momencie twojego dnia i tygodnia. Na stronie 11 możesz zobaczyć przykład jak używać planu w swoim tygodniu. Zwróć uwagę, jak rutynowe zajęcia i zobowiązania tej osoby zostały rozplanowane na tydzień (np. śniadanie, praca, podróż autobusem, obiad, kolacja, spotkanie, wyjście ze znajomymi, itp.). W planie uwzględnione jest również, kiedy wykonać kroki każdego zadania i celu, które były odkładane, i te zadania wyróżnione są pogrubioną czcionka w planie (np. znaleźć rachunki za gaz/telefon/wynagrodzenie, przebranie się/15min spaceru, posprzątać wolny pokój, przerobić Moduły, itp.). Zwróć uwagę, że kiedy planujesz swój tydzień, to podejmujesz decyzje o konkretnym czasie, kiedy zrobisz dane rzeczy, w ten sposób twój tydzień jest dobrze zaplanowany i wiesz dokładnie, kiedy będziesz czuł się najlepiej do wykonania rzeczy, które odkładałeś.

Nie Zaplanowane

Wspomniane wyżej planowanie oznacza, iż masz szczegółowy plan do wykonania i wiesz dokładnie, co musi być zrobione. Jednakże, może w tym być trochę minusów dla niektórych osób. Jednym z minusów jest to, że spontaniczne wydarzenia kolidują z twoim planem. Jeśli coś przerywa plan, dla niektórych osób trudną rzeczą jest być elastycznym i wrócić na drogę wytyczoną przez plan. Podobnie, niektóre osoby mogą czuć, iż ich tydzień jest zbyt zaplanowany i zdyscyplinowany, i mogą oburzać się na to. Dodatkowo, jeśli nie wykonasz z jakiegoś powodu zadania czy celu w ustalonym czasie, który sobie zaplanowałeś, niektórzy ludzie czują, iż „przegrali” i mogą się kompletnie poddać i zrezygnować z korzystania z planu. Jeśli zauważasz, że te problemy dotyczą ciebie, kiedy próbujesz zaplanować swój tydzień, możesz chcieć użyć „nie planowania” (Fiore, 1989). „Nie planowanie” ma trochę wspólnego z planowaniem w tym sensie, iż używasz tego samego formatu do planowania w swoim rutynowym planie tygodnia, czyli do rzeczy, o których wiesz, że wydarzą się w twoim tygodniu. Jednakże, kluczową różnicą jest to, że nie piszesz, kiedy masz zamiar wykonać zadanie czy cel, który odkładałeś na później. Zamiast tego, przez zaplanowanie twoich rutynowo istniejących zobowiązań, będziesz w stanie zobaczyć, gdzie masz wolne chwile w twoim tygodniu, żeby dopasować inne rzeczy. Nie planowanie pomoże ci zobaczyć, gdzie masz wolne bloki czasu gotowe do poświęcenia ich na zadania i cele, które były odkładane. W momencie, kiedy któryś z tych bloków pojawia się na horyzoncie, możesz skorzystać z listy priorytetów twoich zadań i celów i zdecydować, nad czym chcesz popracować w tym czasie. Kiedy już popracowałeś solidnie nad zadaniem 30 min, zaznacz je w swoim planie. Potem, jeśli znowu popracowałeś solidnie 30 min, również to zaznacz. Chodzi o to, że zaznaczasz każde 30 minut, które spędziłeś pracując nad zadaniem czy celem. Postępując w ten sposób, nie możesz zaniedbać planowania, ponieważ żaden konkretny cel nie został ustalony. Dodatkowo, przerwy są łatwiej przyjmowane i czujesz, iż jest trochę spontaniczności w twojej pracy. Na końcu każdego dnia czy tygodnia możesz spojrzeć wstecz i zobaczyć, ile czasu poświęciłeś na wykonanie rzeczy, które odkładałeś, zwracając uwagę na bloki czasu, które zaznaczyłeś. Strona 12 pokazuje przykład jak może wyglądać nie planowanie.

Główną rzeczą jest dać planowaniu kopa, aby z nim ruszyć. Czy to przez używanie bardziej stałej metody (np. planowanie konkretnych zadań na konkretny czas w tygodniu) albo mniej stałej metody (np. bycie świadomym, kiedy masz wolne luki czasu w swoich codziennych zajęciach i poświęcania ich na cele i zadania, a następnie zaznaczania tego w planie po ich wykonaniu).

Inne Rady

Poniżej znajdują się inne praktyczne porady, które mogą być pomocne w wystartowaniu z zadaniami i pracy nad nimi.

Samokontrola

Podobnie do zaznaczania wykonanych zadań w wolnym czasie przy „nie planowaniu”, samokontrola polega na rozpoznaniu i zapisie, co osiągnąłeś. Kiedy ukończyłeś jakąś cześć pracy nad zadaniem albo ukończyłeś zadanie, zaznacz to w grafiku „nie planowanym” albo odznacz w swoim grafiku lub na początkowej liście zadań i celów, którą stworzyłeś. Nie pozwól, aby te rzeczy przeszły niezauważone lub zostały zamiecione pod dywan. Wręcz przeciwnie, uznaj swoje osiągnięcia przez posiadanie zapisu, co już zrobiłeś i osiągnąłeś. Niesamowite jest jak coś tak prostego jak zwykłe przekreślenie zadania ze swojej listy rzeczy do zrobienia może sprawić, że poczujesz się naprawdę dobrze i zachęci cię do robienia więcej.

Opowiadanie Komuś

Inną radą jest mówienie komuś, komu ufasz, iż masz zamiar ukończyć pewne zadania i cele. Mówienie komuś ma trzy cele. Po pierwsze, kiedy mówisz innym ludziom oznacza to poważniejsze zaangażowanie i chęć dokończenia rzeczy, w przeciwieństwie do sytuacji, kiedy robisz coś w ukryciu. Po drugie, posiadanie osoby, która sprawdza jak ci idzie, może być motywujące, ponieważ czujesz się odpowiedzialny przed kimś, a nie tylko przed sobą. W końcu, jeśli zmagasz się z zadaniem, od takiej osoby możesz zdobyć wsparcie w ciężkich chwilach.

Asertywność

Inna sprawą, na którą warto zwrócić uwagę, jest czy brak asertywności wchodzi w drogę z przezwyciężaniem odkładania spraw na później. Na przykład, jeśli jesteś nieasertywny, to trudnością może być dla ciebie powiedzenie ‘nie’. W konsekwencji może to oznaczać, iż bierzesz na siebie niepotrzebne zadania, które zmniejszają czas, który masz dostępny na naprawdę ważne zadania i cele, nad którymi musisz pracować. Trudnością może być dla ciebie na przykład proszenie innych o coś, np. gdy potrzebujesz trochę czasu tylko dla siebie, żeby móc popracować na czymś ważnym. Może to kumulować wszelkie rozproszenia społeczne w twojej pracy nad zadaniami i celami.

Asertywność to cecha, której rozwinięcie zajmuje trochę czasu i pracy. Wiąże się to z rozpoznaniem, że masz prawo powiedzieć ‘nie’ i zwrócić się z rozsądną prośbą, w sposób respektujący obie strony: ciebie i innych. Nie tylko wiąże się to z tym, co mówisz (np. „Jestem niezdolny do wykonania tej pracy dla ciebie w tym momencie, czy jest ktoś inny, komu możesz to zlecić?” lub „Ja naprawdę potrzebuję trochę czasu w samotności, żeby popracować na tym teraz, ale z wielką przyjemnością spotkam się z tobą później”), ale jak mówisz (np. czysty i pewny ton głosu, bezpośredni, ale spokojny styl, kontakt wzrokowy, prosta postawa, słuchanie innych, itp.). Jeśli zmagasz się z tymi rzeczami, możesz odnieść się do materiałów na temat asertywnej komunikacji, co może pomóc ci poradzić sobie z tymi sprawami w bardziej szczegółowy sposób.

 PONIEDZIAŁEKWTOREKŚRODACZWARTEKPIĄTEKSOBOTANIEDZIELA
6:00Pobudka/ŚniadaniePobudka/ŚniadaniePobudka/ŚniadaniePobudka/ŚniadaniePobudka/Śniadanie  
7:00Prysznic/Ubrać się/AutobusPrysznic/Ubrać się/AutobusPrysznic/Ubrać się/AutobusPrysznic/Ubrać się/AutobusPrysznic/Ubrać się/Autobus  
8:00PracaPracaPracaPracaPraca  
9:00SpotkanieZebraniePraca papierkowa/ telefonyPowtórzyć Moduł 1Formatować Moduł 1Pobudka/Śniadanie/PrysznicPobudka/Prysznic
10:00SpotkanieZebranieModuł 7 szkicPowtórzyć Moduł 2Formatować Moduł 2Zajęcia z yogiOdpoczynek
11:00SpotkanieNapisać Moduł 6Napisać Moduł 7Powtórzyć Moduł 3Formatować Moduł 3Zadzwonić do członków rodzinyPrzygotować się
12:00ObiadObiadObiadObiadObiadObiadBBQ
13:00Praca papierkowaNapisać Moduł 6Napisać Moduł 7Powtórzyć Moduł 4Formatować Moduł 4Zakupy 
14:00Skończyć Moduł 5Napisać Moduł 6Napisać Moduł 7Powtórzyć Moduł 5Formatować Moduł 5Zakupy 
15:00Skończyć Moduł 5Napisać Moduł 6Napisać Moduł 7Powtórzyć Moduł 6Formatować Moduł 6Obowiązki domowe 
16:00Moduł 6 szkicNapisać Moduł 6Napisać Moduł 7Powtórzyć Moduł 7Formatować Moduł 7Obowiązki domowe 
17:00Autobus/DomAutobus/DomAutobus/DomAutobus/DomAutobus/DomPrzygotować sięCzytać
18:00Przebrać się/Spacer 15minZnaleźć rachunek za gaz/zadzwonić/zapłacićPrzebrać się/Spacer 15minFryzjerPrzebrać się/Spacer 15minWyjście z przyjaciółmiCzytać
19:00KolacjaKolacjaKolacjaZakupy spożywczePrzygotować się Kolacja
20:00TVFilmPosprzątać wolny pokójKolacjaRestauracja TV
21:00Czytać CzytaćCzytać  TV
22:00SpaćSpaćSpaćSpać  Spać
23:00    SpaćSpać 
24:00       
 PONIEDZIAŁEKWTOREKŚRODACZWARTEKPIĄTEKSOBOTANIEDZIELA
6:00Pobudka/ŚniadaniePobudka/ŚniadaniePobudka/ŚniadaniePobudka/ŚniadaniePobudka/Śniadanie  
7:00Prysznic/Ubrać się/AutobusPrysznic/Ubrać się/AutobusPrysznic/Ubrać się/AutobusPrysznic/Ubrać się/AutobusPrysznic/Ubrać się/Autobus  
8:00PracaPracaPracaPracaPraca  
9:00SpotkanieZebraniePraca papierkowa/ telefony  Pobudka/Śniadanie/PrysznicPobudka/Prysznic
10:00SpotkanieZebranie   Zajęcia z yogiOdpoczynek
11:00Spotkanie     Przygotować się
12:00ObiadObiadObiadObiadObiadObiadBBQ
13:00Praca papierkowa    Zakupy 
14:00     Zakupy 
15:00     Obowiązki domowe 
16:00     Obowiązki domowe 
17:00Autobus/DomAutobus/DomAutobus/DomAutobus/DomAutobus/DomPrzygotować sięCzytać
18:00   Fryzjer Wyjście z przyjaciółmiCzytać
19:00KolacjaKolacjaKolacjaZakupy spożywczePrzygotować się Kolacja
20:00TVFilm KolacjaRestauracja TV
21:00Czytać CzytaćCzytać  TV
22:00SpaćSpaćSpaćSpać  Spać
23:00    SpaćSpać 
24:00       
 PONIEDZIAŁEKWTOREKŚRODACZWARTEKPIĄTEKSOBOTANIEDZIELA
6:00       
7:00       
8:00       
9:00       
10:00       
11:00       
12:00       
13:00       
14:00       
15:00       
16:00       
17:00       
18:00       
19:00       
20:00       
21:00       
22:00       
23:00       
24:00       

Podsumowanie Modułu

  • Przezwyciężanie odkładania spraw na później w praktyce oznacza wiedzieć, co musi być zrobione, jak to zrobić i kiedy. Jasność, podejście do zadania i dostępny czas to kluczowe elementy.
  • Aby mieć jasność, co dokładnie musi być zrobione, potrzebujesz napisać listę rzeczy i celów do zrobienia, następnie wyznaczyć priorytety, postopniować każde zadanie oraz dokładnie określić, ile każdy kolejny krok zadania zajmie czasu.
  • Zastanawiając się jak wykonać zadanie, jest wiele sposobów podejścia, aby uczynić go łatwiejszym. Niektóre z metod, które mógłbyś wypróbować to: najgorsze na początek, wykorzystać rozpęd, tylko 5 minut, ustawienie limitu czasu, główny czas, główne miejsce, przypomnij sobie i wykonaj, przypomnienia, wyobrażanie sobie, skupienie i plan nagród.
  • Aby sprawnie zarządzać dostępnym czasem, by wiedzieć, kiedy wykonać swoje zadania i cele, możesz wykorzystać bardziej precyzyjną metodę, czyli planowanie (planowanie konkretnego zadania na konkretny czas w tygodniu) lub mniej precyzyjną metodę jak „nie planowanie” (np. bycie świadomym, kiedy masz wolne okresy czasu w swoich rutynowych zajęciach i poświęcanie ich na zadania i cele, a następnie zaznaczanie czasu, jaki pracowałeś nad unikanymi wcześniej zadaniami już po ich wykonaniu).
  • Inne rzeczy, które warto brać pod uwagę walcząc z odkładaniem spraw na później, to samokontrola swoich osiągnięć, zaangażowanie kogoś innego w cały proces czy poprawienie swojej asertywności.

Tekst opublikowano za zgodą Centre for Clinical Interventions of the North Metropolitan Health Service, źródło, tłumaczenie: Robert Dudek.

Moduły dotyczące prokrastynacji:

Część 1: Czym jest prokrastynacja?

Część 2: Odłóż prokrastynacje – czyli jak pokonać prokrastynację?

Część 3: Zmiana nawyku prokrastynacji

Część 4: Oddalanie wymówek służących odkładaniu na później

Część 5: Jak skończyć z odkładaniem spraw na później?

Część 6: Modyfikacja zasad i tolerancja dyskomfortu w walce z prokrastynacją

Część 7: Podsumowanie walki z prokrastynacją

Udostępnij