JAK ASERTYWNIE PRZYJMOWAĆ I DAWAĆ KOMPLEMENTY?

Komplementy

Zdolność do dawania i akceptowania komplementów jest inną asertywną oraz ważną zdolnością przydatną w rozmowach oraz budowaniu relacji i szacunku do siebie samego. Tak jak ze wszystkimi umiejętnościami, które zawarliśmy w tej serii rozdziałów, tak przy tej często pojawiają się nam bezużyteczne myśli, które zatrzymują nas przed akceptowaniem lub dawaniem komplementów. Ten rozdział pomoże Ci zidentyfikować zarówno bezskuteczne myśli, jakie masz odnośnie komplementów, jak również pokaże Ci kroki do poprawy sposobu, w jaki akceptujesz i dajesz komplementy.

Akceptowanie komplementów

Niektórzy ludzie mają ogromną trudność z akceptowaniem komplementów. Zrozumiałe jest to, że czasami może to wprawiać w dyskomfort, jednakże zdolność akceptacji pozytywnych komentarzy innych ludzi na temat naszego wyglądu, pracy lub innych aspektów dotyczących naszej osoby jest ważną społeczną i asertywną umiejętnością.

Jak sobie radzisz z otrzymywanymi komplementami?

Istnieje dużo nieasertywnych sposobów reagowania na otrzymane komplementy. Można w nie włączyć:

  • Ignorowanie komplementu i zmianę tematu.
  • Niezgadzanie się z komplementami lub ich częścią. Na przykład: „Naprawdę, nie lubię koloru tej sukienki”.
  • Oddalanie lub odpieranie komplementu. Na przykład: „Och, to jest stare, to nic specjalnego”.
  • Bycie sarkastycznym. Na przykład: „Tak, racja, to po prostu przepiękne, nieprawdaż?”
  • Nerwowe śmianie się lub uśmiechanie.

Pomyśl przez chwilę o momencie, kiedy ostatni raz byłeś komplementowany. Zastanów się, jeśli pamiętasz, jak zareagowałeś. Zapisz to poniżej.

Sytuacja kiedy byłem komplementowany:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

Co zrobiłem:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Uważasz, że twoja odpowiedź była bierna, asertywna czy agresywna? Przeczytaj poniższe opisy i zobacz, czy miałeś rację.

Bierna odpowiedź na bycie komplementowanym

Jeśli odpowiedziałeś biernie na bycie komplementowanym, masz skłonności albo do całkowitego ignorowania komplementów lub odpierania albo minimalizowania pochwały. Możesz się czuć nerwowo, niezręcznie i zupełnie nie wiedzieć, jak na nią odpowiedzieć. To może wpływać na inną osobę, która także czuje się wówczas skrępowana. Możesz wtedy opuszczać sytuacje społeczne z uczuciem zakłopotania, a twoja samokrytyka może się wzmagać.

Agresywna odpowiedź na bycie komplementowanym

Jeśli odpowiedziałeś agresywnie na bycie komplementowanym, możesz stać się zirytowany, zły lub przyjąć obronne stanowisko, jak również nie zgadzać się i odpowiadać sarkastycznie na komplementy. Tak jak z bierną odpowiedzią, może to wywoływać uczucie zakłopotania w innych ludziach.

Asertywna odpowiedź na bycie komplementowanym

Jeśli odpowiedziałeś asertywnie, jesteś w stanie akceptować komplementy. Inna osoba nie będzie odczuwać skrępowania, a wynikiem waszej interakcji będzie wzajemne lepsze samopoczucie. Ty poczujesz je dzięki akceptacji komplementu, a inna osoba dzięki możliwości zapewnienia pozytywnej informacji zwrotnej. Kiedy możemy uczyć się, w jaki sposób przyjmować pozytywny odzew i uprzejmie akceptować komplementy, otwieramy drzwi dla większej ilości pozytywnych myśli i interakcji oraz zaczynamy w nie wierzyć. Następnie, kiedy słyszymy nasze stare wzory samokrytyki, możemy zamiast nich celowo wybrać wiarę w komplementy, które otrzymujemy.

Niepomocne myśli związane z byciem komplementowanym

Oprócz zachowań, którym już przyjrzeliśmy się, istnieje wiele bezużytecznych myśli towarzyszących nieradzeniu sobie z komplementami.  Część z nich jest wypisana poniżej.

  • Tak naprawdę nie mają tego na myśli. Po prostu starają się być mili.
  • Przymilają się.
  • Muszą coś ode mnie chcieć.
  • Jeśli zaakceptuję komplement, to znaczy, że jestem zarozumiały.
  • Jeżeli zaakceptuję komplement, mogą pomyśleć, że jestem próżny.
  • Odpowiedź jest zbyt krępująca.

Możesz zidentyfikować jakieś inne niepomocne myśli, które mogą powstrzymać cię przed asertywną odpowiedzią na komplementy? Zapisz je poniżej.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Asertywna odpowiedź na komplementy. Więcej użytecznego myślenia

Tu jest kilka pomocnych i asertywnych myśli, których możesz użyć do zakwestionowania swoich myśli niefunkcjonalnych. Pamiętaj, możesz również użyć dziennika myśli i eksperymentów behawioralnych (patrz moduł 3), które pomogą Ci sprostać bardziej funkcjonalnym i asertywnym myślom.

  • Komplement może być prawdziwy.
  • Jeżeli nawet oni tylko próbują być mili, to jest to wciąż pozytywna sytuacja i mogę odpowiednio odpowiedzieć.
  • Jeśli nie akceptuję komplementów, mogę tym samym wywołać uczucie skrępowania u innych.
  • Akceptując komplementy, mogę sprawić, że inna osoba również poczuje się lepiej.
  • Akceptowanie komplementów z wdzięcznością nie oznacza, ze muszę się z nimi całkowicie zgadzać.
  • Jeśli zacznę wierzyć w część komplementów, nie będę myślał tak źle o sobie.
  • Akceptowanie komplementów nie oznacza, że staję się zarozumiały. Jeśli tak by było, to mógłbym komplementować się samodzielnie!
  • Ludzie komplementują z różnych powodów. Nie trać zbyt dużo czasu zastanawiając się dlaczego ktoś obdarzył cię komplementem. Po prostu doceń fakt, że ktoś poświęcił czas, żeby powiedzieć ci coś miłego!
  • Masz takie samo prawo do otrzymywania komplementów jak ktokolwiek inny.

Pomyśl, czy możesz znaleźć jakieś inne asertywne myśli, dotyczące akceptacji komplementów. Jeśli odkryłeś trochę nieskutecznych myśli zapisz ich przeciwieństwa aby je zastąpić.

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Kroki do asertywnego odpowiadania na komplementy

  1. Popatrz na inną osobę. Usiądź lub stań prosto. Jeśli cofasz się lub nie patrzysz na tę osobę, może się jej wydawać, że jest przez ciebie nielubiana lub jej nie wierzysz.
  2. Słuchaj tego, co ona lub on mówi.
  3. Uśmiechaj się, gdy otrzymujesz komplementy. Ma to za zadanie sprawić, żebyś poczuł się lepiej. Jeśli marszczysz brwi, patrzysz w dół lub w przestrzeń, inna osoba może być zdezorientowana lub czuć się niekomfortowo.
  4. Nie przerywaj.
  5. Powiedz “dzięki,” lub coś, co pokaże, że doceniasz to, co zostało powiedziane.
  6. Pamiętaj, aby zaakceptować komplement bez próby zmiany zdania lub poczucia obowiązku odwzajemnienia wdzięczności. To sprawi, że odczujesz większą pewność i będziesz mógł rozwinąć poczucie swoich zalet.

Wskazówki, jak asertywnie odpowiadać na komplementy.

  • Tak jak ze wszystkimi umiejętnościami, których się uczysz, tak i ta może wymagać trochę praktyki. Spróbuj tych kroków przed lustrem. Wyobraź sobie kogoś mówiącego coś miłego, a następnie powiedz ”Dziękuję. To dużo dla mnie znaczy.”
  • Nie zmieniaj tematu bez uznania komplementu.
  • Używanie komplementu jest często dobrym rozwiązaniem do rozwinięcia rozmowy. “Dzięki! Znalazłem to eBay-u, to niezwykłe, co można tam znaleźć.” W ten sposób akceptujesz komplement i kierujesz rozmowę na coś, o czym oboje możecie porozmawiać.

Jak dawać komplementy

Ważne jest również nauczenie się, jak dawać komplementy. Jest to sposób pokazywania, że zauważyłeś i doceniasz coś w sytuacji innej osoby. Ludzie lubią być wśród innych, którzy są przyjaźni i otwarci. To także pokazuje, że wierzysz w to co mówisz, co jak pamiętasz, jest jednym z kamieni węgielnych bycia asertywnym. Obdarz kogoś dzisiaj komplementem!

Kroki pomocne w komplementowaniu

  • Pomyśl o dokładnych wyrazach, jakich chcesz użyć zanim wypowiesz komplement. To sprawi, że poczujesz się pewniej i nie będziesz musiał wyszukiwać słów.
  • Bądź bardziej szczegółowy w czasie komplementowania. “Ten naszyjnik wygląda naprawdę dobrze na tobie” ma większy wpływ w porównaniu do „Wyglądasz dzisiaj naprawdę dobrze”. Im bardziej specyficznie – tym lepiej. To sprawi, że ludzie poczują się, jakbyś naprawdę ich zauważał.
  • Zaznacz, co miałeś na myśli. Ludzie mogą dostrzec różnicę pomiędzy szczerością, a fałszywością.
  • Nie przesadzaj. Kilka zdań wystarczy. (“Zrobiłeś dobrą robotę…” lub “Postąpiłeś dobrze w…”).
  • Uśmiechaj się i bądź entuzjastyczny, kiedy dajesz komplementy. To sprawia, że inni ludzie czują, że naprawdę masz to na myśli.
  • Bądź kulturalny: uważaj na ustalone zasady i relacje z daną osobą. Komentowanie nowego koloru włosów kolegi jest w porządku, ale wspomnienie o tym szefowi może być przekroczeniem granic.
  • Zadaj pytanie z komplementem. Jeśli chcesz użyć komplementu jako rozpoczęcia rozmowy, zadaj pytanie dotyczące osoby, którą komplementujesz: “Ten naszyjnik wygląda naprawdę dobrze na tobie. Gdzie go znalazłaś?”

Pomyśl o niedawnym przykładzie, kiedy podziwiałeś coś w kimś (np. ich odzież, wkład pracy, generalnie coś, co zrobili) i kiedy ich nie skomplementowałeś. Co mógłbyś powiedzieć do tej osoby? Dlaczego go nie obdarzyłeś komplementem? Zastanów się przez chwilę i zapisz poniżej kilka myśli. Następnie pomyśl, co mógłbyś im powiedzieć.

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Podsumowanie modułu

  • Dawanie i przyjmowanie komplementu jest ważną społeczną i asertywną zdolnością.
  • Tak jak w przypadku innych asertywnych umiejętności, mogą pojawić się niepożądane myśli powstrzymujące nas przed byciem zdolnym do akceptacji komplementów z wdzięcznością. To myślenie może być przełamane i zmienione.
  • Zdolność obdarowywania komplementami jest przydatna i życzliwa.
  • Musimy regularnie ćwiczyć przyjmowanie i dawanie komplementów. To może pozytywnie wpłynąć na szacunek, jaki my, ale także ludzie wokół nas, mają w stosunku do nas.

Tekst opublikowano za zgodą Centre for Clinical Interventions of the North Metropolitan Health Service, źródło, tłumaczenie: Nina Prucnal.

Udostępnij