Wybór specjalisty – jak podjąć właściwą decyzję?

Aby zorientować się, czego tak naprawdę potrzebujesz, spróbuj odpowiedzieć na poniższe pytania. Sporządzenie listy swoich problemów i objawów również może okazać się przydatne.

1. W jakich kwestiach najbardziej potrzebuję pomocy?

Przykład: potrzebuję pomocy w sprawach rodzinnych, mam problemy ze snem, cały czas się irytuję i złoszczę, mam problemy w związku/małżeństwie.

2.  Czy zależy mi na terapii opartej na rozmowie?

Jeśli tak, jakiego rodzaju terapeuty potrzebuję? Czy kogoś, kto mnie wysłucha albo pomoże ustalić nowe cele? A może kogoś, kto pomoże mi w nauce nowych strategii radzenia sobie z problemami?

3.  Czy mam jakieś pytania albo wątpliwości związane z przyjmowaniem lekarstw?

Warto dopytać o wszelkie wątpliwości związane z przyjmowanie farmaceutyków, zwłaszcza o ich skutki uboczne.

4.  Jaka jest moja dotychczasowa historia zdrowia i chorowania?

Uwzględnij powracające fizyczne problemy, takie jak migreny czy bóle żołądka oraz nawyki – picia alkoholu, nielegalnego przyjmowania narkotyków lub leków na receptę oraz autoagresji (np. “cięcia się”). Dodatkowo zawrzyj jakiekolwiek leczenie, przeprowadzone przez psychologa, terapeutę, pracownika socjalnego lub psychiatrę w przeszłości. Zastanów się, w jaki sposób Ci ono pomogło?

tłum. Helena Nowicka, źródło:  http://www.dbsalliance.org/site/PageServer?pagename=wellness_choosing_mental_health_professional

Udostępnij