W każdym związku zdarzają się mniejsze czy większe sprzeczki oraz konflikty. Sztuką jest radzić sobie z takimi sytuacjami w sposób, który umacnia i rozwija związek. Poniżej proponujemy Wam użyteczne narzędzie, które dobrze jest uzupełnić samodzielnie lub wspólnie z partnerem podczas lub zaraz po kłótni. Powinno pomóc Wam w szukaniu dobrych rozwiązań wyjścia z trudnej sytuacji.
Imię | Imię* |
Opis sytuacji | Opis sytuacji |
Emocja smutek, złość, niepokój, strach, irytacja, frustracja itd. Natężenie emocji 0-100% | Emocja smutek, złość, niepokój, strach, irytacja, frustracja itd. Natężenie emocji 0-100% |
Wrażenia fizyczne Jakie wrażenia fizyczne mi towarzyszyły, w którym miejscu ciała je odczuwałem/am | Wrażenia fizyczne Jakie wrażenia fizyczne mi towarzyszyły, w którym miejscu ciała je odczuwałem/am |
Myśli / Wyobrażenia O czym wtedy pomyślałem/am/
Co te myśli znaczyły lub mówiły o mnie albo o drugiej ze stron konfliktu / Co w tych myślach było najgorsze |
Myśli / Wyobrażenia O czym wtedy pomyślałem/am/
Co te myśli znaczyły lub mówiły o mnie albo o drugiej ze stron konfliktu / Co w tych myślach było najgorsze |
Jak się zachowałem/am, i/lub jak chciałbym/abym się zachować | Jak się zachowałem/am, i/lub jak chciałbym/abym się zachować |
Co zaobserwowałem/am ( wygląd, postawa, ekspresja twarzy, ton głosu, oczy, ruchy itd.) | Co zaobserwowałem/am ( wygląd, postawa, ekspresja twarzy, ton głosu, oczy, ruchy itd.) |
Umowa / Porozumienie / Plan działania |
Instrukcja użycia arkusza
- Pierwsza z osób składa kartkę na pół wzdłuż podziału kolumn i uzupełnia wszystkie pola w kolumnie pierwszej, z wyjątkiem pola ostatniego
- Druga z osób*, nie patrząc na to, co napisała osoba pierwsza, uzupełnia wszystkie pola w drugiej kolumnie, z wyjątkiem pola ostatniego
- Jeżeli oboje czujecie się spokojni i jesteście zgodni co do chęci omówienia zadania, to wyznaczcie pół godziny lub więcej, aby przedyskutować to co oboje napisaliście i zadaje sobie poniższe pytania:
- Co się właściwie stało?
- Popatrzcie wspólnie na obie kolumny
- Co tak naprawdę wywołało opisane przez nas reakcje?
- Jakie znaczenie nadaliśmy tej sytuacji lub obawie?
- Co w tej sytuacji wywołuje u nas największe emocje?
- Porównajcie i omówcie wasze odmienne spojrzenie na problem
- Czy jest możliwość innego spostrzegania tej sytuacji?
- Jeśli zrobimy krok w tył, to zastanówmy się jak w tej sytuacji mogłaby postąpić osoba niezaangażowana emocjonalnie w ten problem, patrząca na to z boku?
- Jaką radę dalibyśmy komuś znajdującemu się w takiej sytuacji?
- Ustalcie wspólny plan działania – uzupełnijcie ostatnie pole lub użyjcie nowego arkusza/ kartki:
- Rozważcie jak różna mogła być wasza postawa wobec zaistniałej sytuacji i jak odmienna mogła być wasza perspektywa
- Czy oboje lub jedno z was:
- zareagowało nieproporcjonalnie do skali problemu
- myliło fakty z opiniami
- oczekiwało czegoś innego
- dopowiadało sobie co drugie mogło mieć na myśli
- źle zinterpretowało sytuację
- wydawało pochopne sądy
- miało negatywny obraz tego, do czego ta sytuacja może doprowadzić
- obawiało się jak ta sytuacja może wpłynąć na inne osoby, lub inne sytuacje (dzieci, praca, studia)
- było pod wpływem warunków zewnętrznych (inna sytuacja stresowa, sytuacja z przeszłości itd.)
- miało inne priorytety lub odmienne poczucie ważności tej rozmowy czy sytuacji
- Zastanówcie się czy oboje lub jedno z was mogło postąpić inaczej
- Ustalcie jak każde z was zachowa się w następnej tego typu sytuacji:
- Co by pomogło najbardziej? Co byłoby najbardziej skuteczne?
- Co byłoby najlepsze dla jednej ze stron, dla nas obojga, dla innych osób, dla naszego związku?
- Czy ta sytuacja była i jest w zasięgu naszej kontroli? Czy są jakieś czynniki nad którymi nie panujemy?
- Czy możemy inaczej rozwiązać problem?
- Co było pomocne w przeszłości? Co zrobiliśmy inaczej?
- Czy istnieje sposób, aby zapobiec takim sytuacjom w przyszłości? Jeśli tak, to co możemy zrobić oboje lub jedno z nas?
- Ustalcie między sobą jeden sygnał /gest, którego oboje możecie użyć w takiej sytuacji, oraz jego znaczenie (np. „time-out” – rozejście się na chwilę, przerwa w rozmowie, powiedzenie, że „czuję….”, zaproponowanie uzupełnienia tego arkusza itp.)
*Ten arkusz może również zostać wykorzystany przez jedną osobę, wpisując do drugiej kolumny jej możliwy udział w tej sytuacji – jak mogłyby wyglądać jej myśli, co ta sytuacja mogłaby dla niej znaczyć, co mogłaby poczuć, jaka byłaby jej reakcja itd. W tym rozumieniu, plan działania powinien zawierać zmiany, jakich może podjąć się osoba wypełniająca arkusz, które mogłyby okazać się pomocne dla rozwiązania konfliktu.
Źródło: https://www.getselfhelp.co.uk/docs/RelationshipWorksheet.pdf Tłum. Michał Tatara