radzenie sobie ze stresem

Radzenie sobie ze stresem

Stres jest naturalną częścią naszego życia, jest czymś, czego każdy z nas od czasu do czasu doświadcza. Jednakże niektóre osoby cierpią często z powodu silnego stresu, co może mieć poważny wpływ na jakość ich życia.

Czynniki wywołujące stres

Stres może pojawić się w wyniku bardzo różnych wydarzeń. Może być odpowiedzią na takie okoliczności, jak:

  • relacje z ludźmi,
  • problemy związane z pracą,
  • wymagania związane z osiągnięciami szkolnymi czy akademickimi,
  • radzenie sobie z chorobami,
  • zmiany życiowe, takie jak zawarcie małżeństwa, przejście na emeryturę, rozwód,
  • aktywności i zadania dnia codziennego,
  • pozytywne wydarzenia takie jak organizowanie świąt lub imprez okolicznościowych,
  • przyjmowanie wielu zadań i ról w tym samym czasie.

Niektórzy są świadomi tego, jakie czynniki wywołują w nich stres. To zwiększa ich zdolność do zapobiegania pojawienia się stresu lub lepszego radzenia sobie z nim. Wiele osób ma natomiast mniejszą zdolność radzenia sobie, w związku z tym zrozumienie tego, co wywołuje w nich stres ma kluczowe znaczenie. Jeśli doświadczasz stresu często, zatrzymaj się i spróbuj rozważyć jakie czynniki go uruchamiają.

Objawy stresu

Część osób nie zauważa tego, że są zestresowane dopóki jego symptomy nie zaczynają występować w dużym natężeniu. Mogą to być:

  • rozdrażnienie i zmienne nastroje,
  • problemy ze snem,
  • zamartwianie się,
  • uczucie lęku,
  • bóle kręgosłupa i karku,
  • częste bóle głowy, niewielkie migreny,
  • bóle żołądkowe,
  • podwyższone ciśnienie krwi,
  • zaburzenia apetytu,
  • wysypka i zmiany trądzikowe,
  • ból w klatce piersiowej,
  • zaostrzenie się obecnych już problemów zdrowotnych,
  • większa podatność na zachorowania, zmniejszona odporność, wolniejszy powrót do zdrowia.

Te objawy obniżają jakość życia, a osoby cierpiące z powodu stresu mogą doświadczać negatywnych konsekwencji tego stanu w wykonywanej pracy albo w relacjach z innymi. 

Jak radzić sobie ze stresem – 8 porad

  1. Zidentyfikuj powód stresu – spróbuj przyglądnąć się, czy jest coś, z czym mógłbyś poradzić sobie lepiej, coś, na co masz wpływ. Niektóre rzeczy będą poza twoją kontrolą. Wyobraź sobie, że twoja praca opiera się na ścisłym przestrzeganiu terminów. Nie możesz tego zmienić bez zmiany pracy. Możesz natomiast kontrolować niektóre jej aspekty, takie jak tworzenie harmonogramu dnia, tak aby mieć zawsze przerwę na lunch czy chodzić spać wystarczająco wcześnie, żeby budzić się wypoczętym i gotowym do działania.
  2. Zwróć uwagę na regularne ćwiczenia fizyczne – zbalansowany i zdrowy styl życia daje większe poczucie energii i motywacji. Dla wielu ludzi podobnie działają  regularne ćwiczenia na siłowni i uprawianie sportów, dzięki którym mogą odprężyć się i zrelaksować.
  3. Zwróć uwagę na to, czy zdrowo się odżywiasz i śpisz odpowiednią ilość godzin.
  4. Poświęcaj czas dla rodziny, przyjaciół i na zajęcia rekreacyjne. Większość z nas nie przykłada do tego dużej uwagi, pomimo świadomości, że jest to ważny aspekt życia. Jeżeli przychodzi Ci to z trudnością, możesz spróbować przeznaczyć jeden wieczór w tygodniu podczas którego np. spotykasz się z przyjaciółmi, poświęcasz ten czas na swoje hobby albo relaksujesz się w domu.
  5. Techniki rozwiązywania problemów pomagają zidentyfikować problem, poszukać sposobów radzenia sobie, a po dokładnym rozważeniu plusów i minusów wprowadzić je w życie.
  6. Naucz się technik relaksacji takich jak oddychanie przeponowe czy progresywna relaksacja mięśniowa. Techniki te wymagają ćwiczeń ale mogą być bardzo pomocne przy regularnym stosowaniu.
  7. Możesz również porozmawiać ze specjalistą o treningu asertywności i komunikacji. Pomoże Ci on efektywniej zmagać się z wymagającymi sytuacjami, tym samym redukować stres.
  8. Zwróć uwagę, czy do powstawania stresu przyczynia się negatywne myślenie. Może ono doprowadzić do sytuacji, w której martwimy się bardziej niż jest to konieczne, zwiększać stres i demotywować nas przed podjęciem jakiegoś działania.

Źródło, tłumaczenie: Maria Smykla

Udostępnij