Przyjrzyj się swojemu oddechowi!

Sposób, w jaki oddychamy, jest  silnie powiązany z tym, jak się czujemy. Kiedy jesteśmy zrelaksowani, oddychamy wolniej, a kiedy jesteśmy zaniepokojeni – szybciej.

Normalne oddychanie

Kiedy oddychamy, pobieramy tlen (O₂), który jest zużywany przez nasz organizm. W tym procesie powstaje dwutlenek węgla (CO₂), produkt uboczny, który wydychamy. Gdy nasz oddech jest odprężony, poziomy tlenu i dwutlenku węgla są zrównoważone – to pozwala efektywnie funkcjonować naszemu ciału.

Oddychanie w trakcie ćwiczeń fizycznych

Tempo oddychania wzrasta podczas aktywności fizycznej, żeby nasz organizm mógł pobrać więcej tlenu. Używa go do napędzenia mięśni i tym samym produkuje więcej dwutlenku węgla. Podniesione tempo oddychania prowadzi do wydalania zwiększonej ilości dwutlenku węgla. To oznacza, że równowaga pomiędzy poziomami tlenu i dwutlenku węgla zostaje zachowana.

Oddychanie w stanie niepokoju

Kiedy doświadczamy niepokoju, tempo naszego oddychania wzrasta: wdychamy więcej tlenu i wydychamy więcej dwutlenku węgla niż zazwyczaj. Jednakże z racji, że ciało nie pracuje ciężej niż zwykle, nie zużywa dodatkowego tlenu i nie produkuje więcej dwutlenku węgla. Ponieważ dwutlenek węgla jest wydalany szybciej niż produkowany, jego stężenie we krwi spada (prowadząc do chwilowej zmiany pH krwi, czyli tzw. alkalozy oddechowej). Ta zmiana w stężeniu CO₂ we krwi może prowadzić do odczuwania zawrotów głowy i nieprzyjemnego oszołomienia, mrowienia palców rąk i stóp, nadmiernej potliwości i wilgoci skóry.

Kiedy nasz oddech powraca do zwykłego tempa, poziom dwutlenku węgla powraca do normy i objawy ustępują. Możesz celowo, powoli odprężać oddech, żeby poczuć się lepiej.

Instrukcja odprężania oddechu

  • Usiądź lub połóż się wygodnie. Jeśli masz ochotę, zamknij oczy.
  • Powoli i miarowo wdychaj powietrze przez nos, licząc do 4.
  • Zatrzymaj powietrze, odliczając do 2.
  • Wydychaj powietrze powoli i równomiernie, odliczając do 4.
  • Powtarzaj przez kilka minut.

Tłumaczenie: Aleksandra Czosnyka  Źródło: psychology-tools.com

Udostępnij