terapia akceptacji i zaangażowania

Na czym polega terapia akceptacji i zaangażowania?

Terapia akceptacji i zaangażowania (ACT, z ang. Acceptance and Commitment Therapy) jest zorientowanym na działanie podejściem w psychoterapii, wywodzącym się z tradycyjnej terapii behawioralnej oraz terapii poznawczo-behawioralnej. Klienci uczą się jak przestać unikać, zaprzeczać i męczyć się z powodu swoich wewnętrznych emocji, a także jak – w zamian – zaakceptować to, że owe głębsze uczucia są właściwą odpowiedzią na pewne sytuacje, które nie powinny jednak powstrzymywać ich od posuwania się naprzód w życiu. Rozumiejąc to, klienci zaczynają akceptować swoje problemy i trudności oraz zobowiązują się do poczynienia koniecznych zmian w swoim zachowaniu – bez względu na to, co obecnie dzieje się w ich życiu i jak się z tym czują. 

Kiedy zalecana jest terapia akceptacji i zaangażowania?

Terapia ACT z powodzeniem stosowana jest jako pomoc w leczeniu m.in. stresu w miejscu pracy, lęku przed testami, lęku społecznego, depresji, zaburzeń obsesyjno-kompulsywnych oraz psychoz. Jest także wykorzystywana do pomocy w leczeniu dolegliwości medycznych takich jak przewlekły ból, nadużywanie substancji oraz cukrzyca.

Jak działa terapia akceptacji i zaangażowania?

Pracując z terapeutą, nauczysz się słuchać, jak rozmawiasz z samym sobą, czy też w jaki sposób mówisz do siebie – szczególnie o zdarzeniach traumatycznych, problematycznych związkach, fizycznych ograniczeniach lub innych problemach. Możesz wtedy zadecydować, czy dany problem wymaga natychmiastowego działania i zmiany, lub czy też może on – albo musi – zostać zaakceptowany taki, jaki jest, podczas gdy ty nauczysz się dokonywać zmian w zachowaniu, które może wpływać na sytuację. Możesz zwrócić uwagę na to, co nie działało z korzyścią dla ciebie w przeszłości, tak aby terapeuta mógł pomóc ci zaprzestać powtarzania schematów myślowych i zachowań, które na dłuższą metę przysparzają ci więcej kłopotów. Kiedy już zmierzysz się ze swoimi obecnymi problemami i je zaakceptujesz, zobowiążesz się zaprzestać walczyć ze swoją przeszłością i emocjami, a w zamian zacząć praktykować bardziej pewne siebie i optymistyczne zachowanie, oparte na twoich osobistych wartościach i celach. 

Czy zmiana sposobu myślenia jest konieczna?

Według teorii stojącej za terapią ACT, próby kontrolowania bolesnych emocji i doświadczeń psychicznych nie tylko są nieskuteczne, ale często przynoszą efekt przeciwny do zamierzonego – ponieważ tłumienie tych uczuć ostatecznie prowadzi do większego cierpienia. Terapia akceptacji i zaangażowania przyjmuje pogląd, że istnieją uzasadnione alternatywy dla prób zmiany sposobu myślenia, a obejmują one: uważne zachowanie, skierowanie uwagi na osobiste wartości, oraz zaangażowanie w działanie w ich realizacji. Czyniąc kroki ku zmianie swojego zachowania, a w tym samym czasie ucząc się akceptować swoje doświadczenia psychiczne, klienci mogą w końcu zmienić swoją postawę i stan emocjonalny. 

Terapeuta akceptacji i zaangażowania i jego kwalifikacje

Szukaj licencjonowanego, doświadczonego terapeuty, pracownika socjalnego, profesjonalnego doradcy lub innego specjalisty od zdrowia psychicznego z dodatkowym szkoleniem z terapii ACT. Nie ma żadnej specjalnej certyfikacji dla osób praktykujących ACT. Umiejętności nabywa się przez ćwiczenia z innymi kandydatami, warsztaty i inne programy szkoleniowe. Oprócz tych kwalifikacji ważne jest znalezienie takiego terapeuty, z którym pracując, będziesz czuć się komfortowo. 

Źródło: https://www.psychologytoday.com/intl/therapy-types/acceptance-and-commitment-therapy

Tłum. Karolina Stachoń

Udostępnij