klaustrofobia

Klaustrofobia, czyli strach przed małymi przestrzeniami. Czy jesteś klaustrofobikiem?

Jeśli jesteś klaustrofobikiem, wypróbuj te porady, aby pokonać lęk i panikę w ciasnych lub zatłoczonych miejscach.

Jeżeli boisz się ciasnych pomieszczeń, bycia uwięzionym lub jazdy windą, możesz mieć klaustrofobię. Klaustrofobia to forma zaburzeń lękowych definiowana jako irracjonalny strach przed małymi pomieszczeniami oraz niemożnością ucieczki; poczucie, że jest się zamkniętym bez możliwości wydostania się na zewnątrz może prowadzić do ataku paniki. Uczucia towarzyszące klaustrofobii mogą zostać wywołane przed wejście do windy, małego pokoju bez okien, lub nawet samolotu. U niektórych osób noszenie ubrań przylegających do szyi również może spowodować poczucie klaustrofobii.

Klaustrofobia jest bardzo powszechna. – Badania generalnie wykazały, że klaustrofobia dotyka około 7% lub nawet 10% populacji – mówi dr Bernard J. Vittone, założyciel i dyrektor Narodowego Centrum Leczenia Fobii, Lęku i Depresji. – Myślę, że badania nie doceniają tego, jak powszechna jest w istocie. Jest to jeden z najbardziej powszechnych problemów psychiatrycznych.

Słowo klaustrofobia pochodzi z greckiego „phobos”, oznaczającego strach, oraz łacińskiego „claustrum”, czyli „zamknięte miejsce”.

Irracjonalny, mimowolny strach przed ciasnymi, małymi pomieszczeniami może sprawić, że cierpiące nań osoby zaczną unikać codziennych miejsc, mimo świadomości, że nie znajduje się tam żadne prawdziwe niebezpieczeństwo. Osoba z klaustrofobią wie, że strach jest irracjonalny, ale nawet samo myślenie o tym strachu może tworzyć lęk. Kiedy zostaje skonfrontowana z sytuacją, której się boi, czuje się, jak gdyby miała dostać ataku paniki, zawału serca, lub nawet przestać oddychać i stracić przytomność.

Klaustrofobia: przyczyny

Klaustrofobia może zaistnieć z powodu stanów paniki wywołanych brakiem równowagi neuroprzekaźników w mózgu – mówi dr Vittone. – Osoba może nakręcić stan paniki ni stąd, ni zowąd. Ośrodek paniki w mózgu uaktywnia się, mimo że nie ma powodu, by panikować – wyjaśnia. – Osoba zaczyna się trząść, mieć zawroty głowy i może mieć poczucie, że umrze, zwariuje lub utraci kontrolę. Kiedy to się dzieje, osoba czuje silną potrzebę wydostania się z sytuacji, w której była, gdy atak paniki się zaczął, na przykład ze sklepu spożywczego.

Stan paniki trwa od 10 do 15 minut, a później mija – wyjaśnia dr Vittone. – Ale osoba tworzy skojarzenie ze sklepem spożywczym i tym, że atak paniki minął, gdy stamtąd wyszła. Podczas następnej wizyty w sklepie spożywczym jej lęk antycypacyjny wzrasta i może nawet dostać kolejnego ataku paniki.

Mniej powszechnie, klaustrofobia może pojawić się, gdy osoba przeżyła traumę w sytuacji, w której czuła się uwięziona – mówi dr Vittone. – Podobnie jak w zespole stresu pourazowego, może ona skojarzyć bycie uwięzioną z „flashbackami” do uczuć przerażenia, których doświadczyła.

Klaustrofobia: objawy

Istnieją różnorodne objawy klaustrofobii, takie jak:

  • Nadmierny strach pojawiający się w zatłoczonych, ograniczonych lub małych przestrzeniach
  • Pocenie się i dreszcze
  • Suchość w ustach
  • Ból głowy i odrętwienie
  • Ucisk i ból w klatce piersiowej
  • Nudności
  • Dezorientacja i zakłopotanie
  • Oszołomienie, omdlenia i zawroty głowy
  • Wysokie ciśnienie krwi i przyspieszone tętno

Jak wyleczyć klaustrofobię?

Bądź szczery ze swoimi bliskimi. Nie pozwól, by zażenowanie przeszkodziło ci w mówieniu o swojej klaustrofobii. Zobaczysz, że będąc szczerym co do swoich lęków, otrzymasz więcej wsparcia.

Uzyskaj pomoc. Poproś lekarza o nazwisko terapeuty, który potrafi leczyć klaustrofobię. Jest to powszechna i uleczalna fobia, więc im szybciej uzyskasz pomoc, tym lepiej. Otrzymywane wsparcie i walka z własnym lękiem pomogą ci zostawić fobię w tyle i zacząć żyć nie będąc nawiedzanym przez irracjonalne myśli.

Poczytaj o klaustrofobii. Możesz być zaskoczony, gdy dowiesz się, jak powszechne jest poczucie klaustrofobii i jak łatwo można ją wyleczyć. Czasem już samo dokształcenie się na temat fobii i odkrywanie opcji leczenia może być bardzo pomocne.


Źródło:
https://www.psycom.net/claustrophobia-claustrophobic-fear-of-small-spaces

Tłumaczenie:
Karolina Stachoń

Udostępnij