Emocje na trzeźwo – jak sobie z nimi radzić?

Istnieje znaczący związek pomiędzy emocjami i używkami. Wielu ludzi zaczyna używać z powodu uczucia euforii lub uspokojenia, które wywołać mogą substancje psychoaktywne. Ludzie często sięgają po narkotyki lub alkohol, by poradzić sobie ze stresującym dniem lub złymi wieściami, albo też w celu poczucia akceptacji, kiedy czują się samotni lub onieśmieleni.

Dla wielu, którzy regularnie sięgają po narkotyki i alkohol, substancje te często od okazjonalnej formy złagodzenia stresu, przechodzą do bycia istotnym elementem ich zdolności do radzenia sobie z trudnymi emocjami. Pozytywne doświadczenia i podekscytowanie także mogą wyzwalać pragnienie odurzenia się, np. w sytuacjach świętowania ważnych wydarzeń lub podczas emocjonujących sytuacji jak koncerty, imprezy i zawody sportowe.

W procesie uzależnienia emocje często schodzą na dalszy plan wobec używek. Większość uzależnionych nie jest w stanie zająć się swoimi emocjonalnymi potrzebami gdy zmagają się z niepokojem i brakiem stabilizacji spowodowanymi uzależnieniem oraz nieustającą potrzebą odurzania się. Często prowadzi to do okresów skrajnego zaniedbania emocjonalnego, w którym osoba uzależniona może zacząć czuć się odizolowana, odrętwiała i pozbawiona łączności ze światem zewnętrznym.

Gdy emocje pojawiają się bez udziału substancji

Kiedy w okresie trzeźwości zaczynasz na nowo dbać o swoje potrzeby emocjonalne, mogą powrócić uczucia i emocje, które przytępiałeś latami. We wczesnym okresie abstynencji powszechne jest odczuwanie radości, smutku współczucia oraz empatii w sposób nowy, co może jednocześnie działać ożywczo jak i przytłaczająco. Bardzo prawdopodobne, że w początkowej fazie wychodzenia z nałogu będziesz się stykać z wieloma osobami, miejscami i uczuciami mającymi w twoim umyśle powiązanie z narkotykami i alkoholem, co może wyzwalać impuls do korzystania z używek.

Nauczenie się jak radzić sobie z tymi emocjonalnymi wyzwalaczami bez sięgania po narkotyki i alkohol wymaga praktyki. Pozytywna troska o samego siebie i praca nad podstawowymi umiejętnościami zapewniania emocjonalnej równowagi tworzą sieć bezpieczeństwa, w obrębie której możesz nauczyć się przeżywać emocje w o wiele bardziej komfortowy sposób i przezwyciężać pobudki do używania substancji psychoaktywnych. Poniżej kilka pomocnych strategii.

Po pierwsze, postaraj się być świadomym swoich emocji. Zwykła umiejętność zatrzymania się i refleksji nad emocjami w momencie ich trwania może zmniejszyć efekt, jaki na tobie wywierają. Zdolność do zauważania emocji gdy się pojawiają, opatrzenie odpowiednią metką i zaakceptowanie ich przejściowej obecności w twoim ciele i umyśle, daje ci możliwość decydowania, jak reagować na swoje uczucia zamiast padać ofiarą automatycznych myśli i zachowań, które owe emocje mogą prowokować. Świadomość i uważność w obserwowaniu przepływających emocji, mówiąc w przenośni, sadza cię na tylnym siedzeniu i zapewnia wybór odnośnie tego, w jaki sposób zareagujesz. Prowadzenie dziennika myśli i wyzwalaczy może okazać się pomocne w osiągnięciu większej świadomości na temat twoich ogólnych wzorców zachowań, a także w śledzeniu postępu.

Po drugie, pracuj nad mocniejszym połączeniem umysłu i ciała. Emocje często wyzwalają fizyczną reakcję połączoną z układem nagrody w twoim mózgu. Po latach reagowania na określoną sytuację poprzez używki, pozbycie się tego automatycznego skojarzenia zajmie trochę czasu. Pomocne może być uświadomienie sobie jakich fizycznych doznań możesz doświadczać kiedy czujesz chęć odurzenia się. Praktyki takie jak joga, medytacja i ćwiczenia oddechowe są w stanie wpłynąć na lepszy kontakt z własnym ciałem, co pomoże w wychwytywaniu pojawiających się wyzwalaczy. Zajęcia tego typu mogą także stanowić pozytywne narzędzie, które pomoże ci przezwyciężyć wyzwalacze bez używek poprzez wyciszenie twojego umysłu i ciała. Rzecz tak prosta jak branie długich głębokich oddechów i odliczanie do pięciu podczas wdechu i wydechu, może spowodować, że twój układ nerwowy zacznie się uspokajać kiedy przyjdzie ochota na odurzenie się. Te kluczowe kilka sekund świadomości umysłu i ciała pomoże ci przezwyciężyć pokusę i wrócić do równowagi.

Po trzecie, odkryj metody radzenia sobie w momentach stresujących. Posiadanie przedmiotu typu „kamień na zmartwienie” do obracania w palcach gdy czujesz niepokój, to przykład strategii opartej na zmysłach i dążącej do wyciszenia ciała i umysłu. Inne sposoby, jak na przykład wstanie i pójście na spacer, słuchanie muzyki, kolorowanie, uderzanie w worek treningowy lub zabawa ze zwierzakiem, mogą pomóc ci przetrwać emocjonalne wyzwalacze bez uciekania się do używek.
Innym ważnym środkiem zaradczym w procesie wychodzenia z uzależnienia jest tworzenie sieci wsparcia. Chodzenie na spotkania i poznawanie innych trzeźwiejących osób uzależnionych może pomóc w budowaniu grupy, która wesprze w najtrudniejszych momentach abstynencji. W chwilach odczuwania silnej potrzeby odurzenia i tracenia jasności umysłu, telefon do kogoś, kto może pomóc ci w przetworzeniu i przetrzymaniu tego uczucia, czasami oznacza rozwiązanie dylematu między odurzeniem się a pozostaniem trzeźwym.
Ważne jest znalezienie strategii zwiększających świadomość emocjonalną i połączenie umysłu z ciałem, a także metod, które są dla ciebie skuteczne. Inwestowanie w zdrowie emocjonalne i więzi społeczne jest w stanie pomóc ci w kontrolowaniu wyzwalaczy emocjonalnych oraz przezwyciężaniu pokus i trudnych momentów w inny sposób niż zażywanie narkotyków czy alkoholu.

Tłum. Justyna Kraska Źródło: https://journeypureriver.com/coping-emotional-triggers/

Udostępnij