emetofobia

Emetofobia: strach przed wymiotowaniem

Emetofobia to irracjonalny strach przed wymiotowaniem i wszystkim, co wiąże się z nudnościami/zwracaniem. Poznaj objawy emetofobii i dowiedz się, jak można ją leczyć.

Emetofobia to strach przed wymiotowaniem, a dotyka on milionów ludzi. Osoby z tą fobią boją się licznych aspektów związanych z nudnościami. Boją się, że nie zdążą dotrzeć do łazienki na czas, że nie będą w stanie przestać wymiotować, czy że z powodu nudności zrobią sobie fizyczną krzywdę. Kolejną silną obawą jest to, że się ośmieszą, kiedy zrobi im się niedobrze. Obawy te mogą się zacząć po traumatycznym lub niepokojącym doświadczeniu danej osoby z wymiotowaniem. Niepewność co do tego, kiedy i gdzie może zrobić się jej niedobrze, może zacząć pochłaniać wszystkie jej myśli i plany.

Strach ten jest ograniczający, gdyż osoby z emetofobią mogą zacząć unikać pewnych sytuacji, w których wyżej wymienione obawy są silne. Na przykład, mogą nie podróżować samolotem lub unikać innych zamkniętych i tłocznych miejsc. Mogą unikać wyjścia na obiad z przyjaciółmi, długich podróży samochodem, czy próbowania nowych potraw. Wkładając tyle wysiłku w unikanie wymiotów, mogą zauważyć, że ich strach staje się silniejszy, a życie jeszcze bardziej ograniczone.

Emetofobia: objawy

  • Unikanie widoku wymiotów w telewizji czy na filmach
  • Obsesja na punkcie lokalizacji łazienek
  • Unikanie wszystkich rzeczy o przykrym zapachu
  • Uniknie szpitali lub chorych ludzi
  • Niemożność opisania czy słuchania słów takich jak „wymioty”
  • Nadmierne, zapobiegawcze stosowanie leków zobojętniających
  • Unikanie miejsc, w których zrobiło ci się niedobrze
  • Unikanie jedzenia poza domem

Nikt nie lubi, gdy jest mu niedobrze, jednak emetofobię charakteryzuje nadmierne unikanie i strach. Kiedy ów strach poważnie dezorganizuje czyjeś życie, wtedy może on zostać zdiagnozowany jako fobia specyficzna. Nadmierne zamartwianie się wymiotowaniem może też prowadzić do tych samych objawów, których osoba stara się uniknąć, takich jak nudności. Gdy ludzie zaczynają dostrzegać, że winny jest tu lęk, a nie grypa żołądkowa czy złe jedzenie, mogą nauczyć się, że raczej nie będą wymiotować, mimo że mogą tak czuć. 

Emetofobia: leczenie

Praca nad owym lękiem poprzez terapię, leki, a także ich połączenie, może pomóc osobie ostudzić jej paniczną reakcję na wymiotowanie i nauczyć jej mózg różnicy pomiędzy lękiem a nudnością. Leki przeciwlękowe mogą pomóc w opanowaniu fizycznych objawów paniki. Powszechnie używana w leczeniu emetofobii jest terapia ekspozycyjna, pozwalająca jednostce stopniowo przystosowywać się do sytuacji, w których może jej się zrobić niedobrze. Terapia poznawczo-behawioralna może pomóc osobie testować irracjonalne schematy myślowe na temat wymiotowania, przypominając jej, że jest to zdarzenie rzadkie, i że jest tona w stanie przeżyć zażenowanie. Emetofobia jest uleczalna, więc nie wahaj się sięgnąć po pomoc u terapeuty czy swojego lekarza.

Kroki do podjęcia

Bądź obiektywny

Aby przezwyciężyć strach przed wymiotowaniem,przydatne bywa skupienie się na faktach. Zapytaj siebie: „Ile razy w życiu tak naprawdę zwymiotowałem?” Później spytaj: „Przez ile dni dostosowywałem swoje życie do tego strachu?” Jeśli masz emetofobię, możesz zdać sobie sprawę, że poczyniłeś znaczne zmiany dla czegoś, co zdarza się bardzo rzadko. Zdolność dostrzeżenia, że to lęk, a nie prawdziwe nudności, napędza twój strach i mdłości, może pomóc ci przetestować i obalić swoje irracjonalne obawy. Ponieważ zrobienie tego samemu bywa trudne, terapeuta może w dużym stopniu pomóc ci być obiektywnym.

Bądź szczery

Poczucie wstydu oraz zakłopotania może powstrzymywać ludzi przed mówieniem o swojej emetofobii. Bywa, że znajdują wymówki, by uniknąć obiadu z przyjaciółmi, zamiast powiedzieć prawdę o swoim strachu. Kiedy możesz być szczery z bliskimi w kwestii swoich zmagań z emetofobią, otrzymasz więcej wsparcia, gdy zaczniesz próbować nowych potraw, podróżować, czy robić jakiekolwiek czynności, które stanowią wyzwanie dla twojej fobii. Wielu zauważa też, że kiedy mogą być szczerzy z innymi na temat swojej fobii, mogą zacząć być szczerzy z samymi sobą – i przyznać, że potrzebują pomocy i wsparcia, żeby ją przezwyciężyć.

Bądź asertywny

Nie bój się być konkretnym i asertywnym, kiedy prosisz o pomoc. Nie owijaj w bawełnę – po prostu powiedz swojemu lekarzowi lub terapeucie, że masz strach przed wymiotowaniem, który kontroluje twoje życie. Żaden profesjonalista nie będzie zaskoczony czy zakłopotany takim strachem, więc nie musisz się martwić, że się ośmieszysz. Emetofobia jest powszechną, bardzo uleczalną fobią, więc im więcej informacji przekażesz specjaliście, tym lepiej może ci pomóc. Jeżeli czujesz, że profesjonalista nie jest dostatecznie przygotowany, by służyć ci pomocą, bądź asertywny i poproś o skierowanie do kogoś, kto naprawdę może ci pomóc.

 Żaden strach nie może ci dyktować, jak masz żyć, a strach przed wymiotowaniem nie jest wyjątkiem. Zastanów się, jak możesz dzisiaj poszukać pomocy, aby poddać wyzwaniu i zostawić za sobą strach, który powstrzymuje cię przed lepszym życiem.

Źródło: https://www.psycom.net/anxiety-phobias-emetophobia-fear-vomiting/ Tłum. Karolina Stachoń

Udostępnij