Co można poradzić na fobię społeczną?

Gdy borykasz się z problemem fobii społecznej, to naturalne, że poszukujesz sposobów radzenia sobie z nią. Istnieją różne metody, które być może weźmiesz wówczas pod uwagę. Porozmawiaj z lekarzem lub zasięgnij opinii w poradni zdrowia psychicznego, aby dowiedzieć się więcej o dostępnych dla ciebie opcjach.

 

Środki farmakologiczne

Środki farmakologiczne są stosowane w celu zredukowania stresu w sytuacjach społecznych. Istnieje wiele różnych lekarstw i czasem trudno jest przewidzieć, które może być skuteczne w twoim przypadku. Jeśli masz jakiekolwiek pytania, skonsultuj się z lekarzem. Jeśli zaś stosujesz leki przepisane przez lekarza, pamiętaj, by przyjmować je zgodnie z instrukcją oraz zgłaszać wszelkie skutki uboczne.

 

Strategie poznawczo-behawioralne

Zastosowanie strategii poznawczo-behawioralnych to kolejna możliwa opcja redukowania skutków fobii społecznej. Strategie te polegają na pracy nad wszystkimi trzema elementami składającymi się na problem fobii w sytuacjach społecznych. Komponenty te to myśli, reakcje fizyczne i unikanie. Celem strategii jest zmiana nawyków,  które rozwinęły się w odpowiedzi na ekspozycję społeczną.

 

Reakcje fizyczne

Być może doświadczasz rozmaitych reakcji organizmu, gdy znajdujesz się w sytuacjach społecznych, np. przyspieszony oddech i bicie serca, pocenie się, wilgotne ręce czy napięcie mięśni. Aby pomóc swojemu ciału przejść do spokojniejszego stanu i zredukować pobudzenie organizmu, możesz zastosować techniki relaksacyjne. Niektórzy ćwiczą jogę lub medytują. Możesz też wypróbować proste techniki wyciszające polegające na spowolnianiu oddechu. Nie masz pojęcia jak znacząco zmiana naszego oddechu potrafi wpłynąć na reagowanie organizmu w sytuacjach stresowych.

 

Myśli

Gdy odczuwasz lęk w sytuacjach społecznych, być może odkryjesz, że sposób w jaki wówczas myślisz wpływa na nasilenie występującego lęku. Na przykład koncentrowanie się na tym, że ludzie źle o tobie pomyślą czy negatywnie cię ocenią lub przejmowanie się przyszłymi czy przeszłymi wydarzeniami, może podnieść poziom doświadczanego lęku.

Poprzez przyjrzenie się tym myślom oraz określenie w jaki sposób możesz je zmienić w myśli wpierające, zaczniesz pracować w kierunku redukowania lęku odczuwanego w sytuacjach społecznych.

 

Zachowanie

Jednym z najistotniejszych czynników, na który trzeba zwrócić uwagę w przypadkach tego rodzaju fobii jest unikanie sytuacji społecznych. Im bardziej ich unikasz, tym bardziej zaczynasz wierzyć, że nie jesteś w stanie znieść tego typu ekspozycji. Nie oznacza to oczywiście, że powinieneś od razu wystawiać się na intensywne i trudne doświadczenia. Istnieją sposoby na łagodne i stopniowe konfrontowanie się z ekspozycją społeczną.

 

Tłumaczenie: Joanna Romanowska

Źródło: http://www.cci.health.wa.gov.au/docs/Info-What%20can%20be%20done%20about%20social%20anxiety.pdf

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Udostępnij