Akceptacja – czyli co robić, kiedy czujesz, że nie masz na coś wpływu?

Akceptacja – czyli co robić, kiedy czujesz, że nie masz na coś wpływu?

Jakiś czas temu zabronione zostało latanie przez parę dni po Europie z powodu pyłu wulkanicznego. Wiele tysięcy ludzi czuło niepokój, smutek i frustrację z powodu braku możliwości korzystania z transportu lotniczego.

Co w takich sytuacjach pozostaje pod naszą kontrolą? Mimo, że czujemy wielką frustrację, z powodu braku możliwości dotarcia na wyznaczone miejsce oraz smutek dlatego, że przepadają nam ważne wydarzenia, tak naprawdę niewiele możemy w takiej sytuacji zrobić. Ze względu bezpieczeństwa niemożliwe jest dopuszczenie samolotów do lotu, a na chmury pyłu wulkanicznego z Islandii nie mamy żadnego wpływu.

Możemy się wściekać i męczyć, możemy być źli i obwiniać innych za to, co się stało. Jednak gdy tak robimy, dokładamy jedynie problemów do i tak już trudnej sytuacji.

Wielokrotnie w życiu zdarzają się momenty, w których nie mamy wpływu na sytuację lub innych ludzi i tak naprawdę możemy coś zmienić jedynie w sobie – możemy zmienić nasz sposób myślenia i postawę wobec tego zdarzenia.

W naszym życiu nierzadko zdarzają się sytuacje, gdy czujemy, że nasza kontrola jest ograniczona – żałoba, utrata pracy, choroba, bycie zastraszanym przez innych, długi, zerwanie związku i inne trudności. Choć w przeszłości nasze działania wpływały na to, jak potoczyły się wydarzenia, teraz już nad nimi nie panujemy. Możemy jednak wpływać na te obszary, nad którymi mamy jeszcze kontrolę, a wpływ mamy z pewnością na samych siebie – możemy zmienić nasz sposób myślenia i postawę wobec zdarzenia.

Jeśli jakieś wydarzenia są poza naszą kontrolą, możemy się z nimi zmagać i walczyć, ale możemy także zaakceptować obecny stan rzeczy – „jest jak jest”. Akceptacja nie znaczy jednak, że wszystko jest w porządku, czy że godzimy się z tym, co się stało i pozwalamy, by sytuacja trwała rezygnując z innych opcji.

Zastanów się:

  • Jaką mam nad tym kontrolę? Co jest poza moją kontrolą?

  • Jest jak jest”. Nie zgadzam się na to, nie rezygnuję, ale muszę na razie odpuścić.

  • Jeśli nie mogę zmienić tej sytuacji, to czy mogę przynajmniej zmienić to, co na ten temat sądzę?

  • Co mogę zrobić, na co mam wpływ?

Spokojnie! Zatrzymaj się i zrób sobie przerwę.

Trenuj obserwację – Na co reaguję? Co myślę i czuję?

Obierz inny punkt widzenia – Jak wygląda pełny obraz tej sytuacji? Co inni by zrobili w tej sytuacji? Co bym komuś poradził w tej sytuacji?

Przemyśl, co mogłoby zadziałać – Co mogę zrobić z tą sytuacją? Na co mam wpływ? Co może pomóc? Co najlepiej zrobić – dla siebie, innych, poprawy sytuacji?

 

Źródło: http://www.getselfhelp.co.uk/ tłum. Ewa Warlewska

Udostępnij