aerofobia

Aerofobia, czyli strach przed lataniem samolotem

Strach przed lataniem – znany jako aerofobia –  jest rodzajem zaburzeń lękowych, w którym występuje skrajne poczucie strachu i paniki, jakiego niektórzy ludzie doświadczają podczas podróży samolotem lub oczekiwania na lot. 

Z czym wiąże się oraz jak często występuje aerofobia?

Wielu ludzi doświadcza zdenerwowania lub lęku podczas podróży samolotem. Zatłoczona przestrzeń, turbulencje, oraz doznania przy startowaniu i lądowaniu z pewnością potrafią być nieprzyjemne. Jednak niektórzy ludzie doświadczają skrajnego poczucia strachu czy paniki podczas latania i całkowicie go unikają. Jeżeli muszą wsiąść do samolotu, z dużym prawdopodobieństwem mogą doświadczyć ataków paniki lub innych intensywnych objawów lęku. Strach ten znany jest jako aerofobia i dotyka około 20 milionów Amerykanów.  W Polsce według Instytutu Badań Opinii Publicznej około 30 procent populacji odczuwa lęk przed lataniem, a około 50 procent odczuwa dyskomfort z powodu podróży samolotem.

Jakie są przyczyny aerofobii?

Aerofobia nie ma konkretnej przyczyny, jako że strach zwykle bierze się z kombinacji czynników. Lęk wysokości może być dziedziczony genetycznie, czy też lęk przed lataniem może zostać wyuczony od rodziców przez modelowanie. Zwiększona ekspozycja na media pokazujące katastrofy lotnicze lub inne wypadki może również grać tutaj rolę. Najczęściej ludzie boją się latać, ponieważ czują, że nie mają żadnej kontroli nad sytuacją i własnym bezpieczeństwem. Im dłużej osoba unika latania, tym bardziej ten strach może wzrastać. Niekiedy strach ten związany jest także z innymi fobiami, takimi jak lęk przed wymiotowaniem (emetofobia), lęk wysokości (akrofobia), czy też lęk przed zamkniętymi przestrzeniami (klaustrofobia). Czasami praca nad tymi fobiami specyficznymi może pomóc rozwiązać problem aerofobii.  

Jakie są fizjologiczne objawy lęku przed lataniem?

Oznaki te mogą pojawić się, gdy osoba myśli o lataniu, ma wejść na pokład samolotu, albo podczas lotu:

Przyspieszone tętno
Zimne dłonie
Drżenie
Nudności
Spłycony oddech
Uczucie dławienia się 

Jakie są możliwości leczenia lęku przed lataniem?

Aerofobia zwykle leczona jest za pomocą terapii, leków, lub połączenia ich obu. Leki przeciwlękowe mogą pomóc zapanować nad objawami przed i podczas lotu. Powszechnie używana z leczeniu aerofobii jest terapia ekspozycyjna, która pozwala jednostce stopniowo coraz bardziej przyzwyczajać się do myśli i doznań związanych z lataniem. Terapia poznawczo-behawioralna może pomóc jednostce testować jej irracjonalne schematy myślowe na temat podróży samolotem. Aerofobia jest uleczalna, więc nie wahaj się sięgnąć po pomoc specjalisty od zdrowia psychicznego. Wielu profesjonalistów specjalizuje się w fobiach specyficznych lub innych problemach związanych z lękiem, a ponieważ aerofobia jest tak powszechna, wielu terapeutów mogło już pracować nad tą przypadłością. 

Jakie kroki możesz podjąć?

Bądź ze sobą szczery

Pierwszy krok w leczeniu aerofobii to przyznać, że lęk jest obecny. Ponieważ latanie jest czymś, co robi wiele osób, ludzie mogą czasem czuć się zbyt zażenowani, by powiedzieć o swojej aerofobii. Pamiętaj, że fobie dotykają wielu ludzi, więc nie jesteś sam. Możesz się zdziwić, jak wielu twoich przyjaciół i kolegów z pracy może zmagać się z tymi samymi obawami. Możesz także poznać ludzi, którzy pokonali tę fobię i mogą być dla ciebie wsparciem. 

Zajmij się edukacją w tym temacie

Wiedza to siła jeśli chodzi o pokonanie lęku przed lataniem, ponieważ bez faktów nie możesz podważyć irracjonalnych myśli. Na przykład, jeżeli boisz się turbulencji, zapoznanie się z faktami naukowymi na temat turbulencji i ich bezpieczeństwa może pomóc ci być spokojniejszym. Rozważ obejrzenie filmików w internecie o tym, jak bezpieczne może być podróżowanie samolotem, lub przeczytanie artykułu czy książki wyjaśniającej, jak działa latanie. Także zapoznanie się z zasadami dotyczącymi bezpieczeństwa i szkoleń pilotów może zaprezentować ci fakty, które podważą twoje irracjonalne obawy. 

Ustal cele podróży

Łatwo jest zwlekać z pracą nad lękami takimi jak aerofobia. Jednak jeśli twoje życie jest niewygodne lub ograniczone przez niemożność latania, ważne jest, by samemu ustalić dla siebie cele. Pomyśl o miejscu albo osobie, którą chcesz odwiedzić i wybierz datę w kalendarzu, kiedy chciałbyś to zrobić. Wtedy – jeżeli zdecydujesz się na pracę ze specjalistą, aby zapanować nad swoim lękiem i go pokonać – będziesz mieć datę docelową. Poza tym, rozważ czytanie książek podróżniczych czy artykułów o miejscach, które chciałbyś odwiedzić, tak żebyś mógł skojarzyć pozytywne emocje z lataniem. Zrób listę miejsc, które chciałbyś odwiedzić lub osób, które chciałbyś zobaczyć, kiedy będziesz mógł podróżować samolotem. 

Poproś o pomoc

Nie ma powodu, dla którego miałbyś pracować nad aerofobią sam. Wielu specjalistów z sukcesem pomogło ludziom nauczyć się opanować swój lęk i odbyć podróże. Dostępne są programy, które skupiają się konkretnie na lęku przed lataniem. Kiedy będziesz mniej odosobniony w swoim wyzwaniu związanym z lataniem, łatwiej będzie ci dotrzeć do celu i znaleźć odwagę, by robić postępy i czuć się za nie odpowiedzialnym. 

Aerofobii nie należy się wstydzić, ale należy być na jej temat szczerym. Zastanów się dzisiaj nad tym, kogo możesz zatrudnić do pomocy, abyś mógł zapanować nad swoim lękiem i prowadzić życie takie, jakiego pragniesz.

Źródło: https://www.psycom.net/aerophobia-fear-of-flying

Tłum. Karolina Stachoń

Udostępnij