Aerofobia, czyli strach przed lataniem – jak się go pozbyć?

Strach przed lataniem, znany jako aerofobia, jest rodzajem zaburzenia lękowego, obejmującego skrajne poczucie lęku i paniki, które niektórzy ludzie doświadczają podczas latania lub uczestniczenia w locie. Wielu ludzi przeżywa zdenerwowanie i niepokój podczas lotu. Zatłoczona  przestrzeń, turbulencje, i TO uczucie przy starcie i lądowaniu, z pewnością mogą   być  nieprzyjemne. Jednak niektórzy odczuwają skrajny strach lub panikują w czasie lotu,  dlatego całkowicie go unikają. Jeżeli już muszą stanąć na pokładzie samolotu, bardzo prawdopodobne, że doświadczą ataku paniki lub innych intensywnych objawów  zaburzenia lękowego. Ten rodzaj strachu jest znany jak aerofobia i dotyka około 20 milionów Amerykanów.

Przyczyny aerofobii

Nie ma konkretnej przyczyny aerofobii, dlatego że strach ten zwykle jest spowodowany wieloma czynnikami. Lęk wysokości może być genetycznie uwarunkowany lub to właśnie rodzice mogą mieć wpływ na ukształtowanie się fobii. Publikowane przez media informacje o katastrofach lotniczych i innych wypadkach także mogą odgrywać w tym dużą rolę. Najczęściej jednak ludzie boją się latania, ponieważ czują, że nie panują nad sytuacją i nie mają poczucia bezpieczeństwa. Im dłużej człowiek unika konfrontacji z problemem, tym on większy się staje. Czasami strach ten wiąże się również z innymi fobiami, takimi jak lęk przed wymiotowaniem (emetofobia), lęk wysokości (akrofobia) lub lęk przed małymi, zamkniętymi
pomieszczeniami (klaustrofobia). W rozwiązaniu problemu aerofobii może pomóc terapia poznawczo-behawioralna.

Fizjologiczne objawy aerofobii

  • kołatanie serca
  • zimne dłonie
  • dreszcze
  • płytki oddech
  • uczucie dławienia i inne.

Objawy te mogą wystąpić w przypadku samego myślenia o lataniu, gdy wsiada się do samolotu lub w trakcie lotu.

Możliwości leczenia

Aerofobia zazwyczaj leczona jest podczas terapii, farmakologicznie lub za pomocą kombinacji tych dwóch opcji. Leki przeciwlękowe mogą pomóc poradzić sobie z symptomami przed lub w trakcie lotu.
W leczeniu fobii najczęściej stosuje się terapię ekspozycyjną, która pozwala pacjentowi stopniowo oswajać się z myślą i wrażeniami z podróży samolotem. Terapia poznawczo-behawioralna jest także pomocna w konfrontacji z irracjonalnymi przekonaniami, które kojarzą się z lataniem.
Aerofobia jest uleczalna, więc nie wahaj się skontaktować ze specjalistą z dziedziny zdrowia psychicznego, który udzieli ci profesjonalnej pomocy. Wielu z nich specjalizuje się w takich fobiach lub w innych podobnych zaburzeniach lękowych, a ponieważ aerofobia jest powszechna, wielu terapeutów prawdopodobnie pracowało już wcześniej nad tym zjawiskiem.

Kroki działania

Bądź szczery – pierwszym krokiem w leczeniu jest uświadomienie sobie, że strach ten jest obecny w naszym życiu. Podróżowanie samolotem stało się normą, dlatego często zdarza się, że wstydzimy się mówić głośno o aerofobii. Pamiętaj, że fobie dotykają wielu ludzi, więc nie czuj się z tym osamotniony. Mogłoby cię zaskoczyć, jak wielu z twoich przyjaciół i znajomych z pracy musi zmagać się z podobnymi lękami, i całkiem możliwe, że znajdą się i tacy, co przezwyciężyli fobię i mogą tym samym dać ci przykład.

Zdobądź wiedzę – wiedza to potęga, a więc niemożliwym jest, aby pokonać strach przed lataniem i kwestionować irracjonalne myśli bez odniesienia do faktów. Na przykład, jeśli boisz się turbulencji, zgromadzenie wiedzy o ich przyczynach i zachowaniu bezpieczeństwa podczas lotu może pomóc ci się rozluźnić. Możesz także rozważyć obejrzenie filmów online wyjaśniających, dlaczego latanie jest bezpieczne lub przeczytaj książkę, która wytłumaczy ci mechanizm latania. Zapoznanie się z zasadami bezpieczeństwa i szkoleniami pilotów może również przedstawić fakty, które stanowią wyzwanie dla irracjonalnych lęków.

Wyznacz cele podróży – łatwo odwlekać konfrontację z lękami takimi jak aerofobia. Jednak gdy nasz komfort życia maleje, ważne jest, aby wyznaczyć sobie cele. Pomyśl o miejscu lub osobie, którą chciałbyś odwiedzić i ustaw datę w kalendarzu.
Wtedy, jeśli zdecydujesz się na terapię, która pomoże ci się uporać z fobią, będziesz miał motywację w postaci celu, który chcesz osiągnąć. Weź pod uwagę również czytanie książek podróżniczych lub artykułów o miejscach, w które chcesz się wybrać. Pomoże ci to skojarzyć latanie z pozytywnymi emocjami.

Poproś o pomoc – nie ma żadnego powodu, dla którego musisz walczyć z aerofobią sam. Wielu specjalistów pomogło swoim pacjentom zapanować nad strachem i przemóc się do podróżowania samolotem.
Dostępne są programy terapeutyczne, które są specjalnie ukierunkowane na walkę z fobią. Gdy poczujesz się mniej odizolowany w swoim problemie, bardzo prawdopodobne, że łatwiej będzie ci dążyć do spełnienia swoich celów i znaleźć odwagę do wprowadzenia zmian, a także wziąć za nie odpowiedzialność.

Aerofobia w żadnym wypadku nie jest powodem do wstydu, ale powinniśmy być z nią szczerzy. Zastanów się dzisiaj, kto zdoła ci pomóc w przezwyciężeniu lęku przed lataniem i zacznij żyć pełnią życia.

 

Tłum. Natalia Stelmaszek

Źródło: https://www.psycom.net/aerophobia-fear-of-flying/

 

Udostępnij